У ногу з часом
Відкриваючи засідання, голова облради Михайло Кічковський зазначив: „Попереднє засідання нашої координаційної ради відбулось спільно із колегією ОДА у Перечині, 21 березня ц. р. Ми ще раз продемонстрували порозуміння та взаємодію двох гілок влади на теренах краю. Ця акція стала потужним імпульсом для системного підходу до зміцнення такої взаємодії на всіх рівнях. Виїзні прийоми, які депутати обласної ради провели на місцях, робочі наради, обмін думками – все це спрацювало на єдино правильні висновки: сьогодення вимагає об’єднати суспільство і довести істину – державні цінності є вищими за політичні, та й за будь-які інші.
Тому сьогодні, на наше засідання координаційної ради розглядає три особливо важливі питання, які громадяни активно порушують у своїх зверненнях, адресованих облраді – стан утримання та обслуговування автомобільних доріг місцевого значення загального користування і завдання щодо інвентаризації доріг комунального господарства, стан і перспективи оновлення енергопостачальних мереж на території краю та використання коштів спеціальних фондів місцевих бюджетів.
Такою є назріла вимога часу. Минулого вівторка відбулася урядова селекторна нарада з актуальних проблем, що стосуються стану і подальшого розвитку мережі автомобільних доріг у державі.
Як відомо, Президент України своїм Указом доручив Уряду розробити та внести на розгляд Верховної Ради законопроекти з розвитку автомобільних доріг в державі. На його думку: «Законопроекти повинні стосуватися механізму та особливостей спільної участі держави і приватних інвесторів у будівництві автодоріг, удосконалення правового регулювання концесії на будівництво автомобільних доріг з метою запровадження механізму розподілу підприємницького ризику між концесієдавцем та концесіонером, порядку вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб, зокрема, для будівництва автодоріг, а також передачі доріг місцевого значення разом із відповідними спеціалізованими дорожньо-експлуатаційними підприємствами в управління місцевим органам виконавчої влади».
Ми не вперше звертаємося до цього питання.
Як відомо, рішенням сесії обласної ради (від 12 січня 2008 р.) ухвалено «Регіональну програму будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування на 2008 -2012 рр.“ Виконання цієї Програми передбачає не лише заходи щодо інтеграції мережі автомобільних доріг загального користування в Європейську транспортну мережу, але й поліпшення стану доріг у сільській місцевості та комунальних вулиць і доріг. Та і фінансування Програми здійснюється не лише за рахунок коштів державного бюджету, але й спеціального фонду й місцевого бюджету. Це означає, що дороги місцевого значення загального користування впритул наблизились до кола проблем і турбот місцевої влади, територіальних громад.
Не менш важливе і друге питання порядку денного: «Про стан і перспективи оновлення енергопостачальних мереж на території Закарпатської області». Бо ж відомо: більшість із них споруджена у 50-60-ті роки уже минулого століття. Термін їх експлуатації давно завершився. Ще наприкінці 80-тих років вони підлягали реконструкції. І лише за останні 3 роки ця робота почала просуватися уперед. У 2006 р. на реконструкцію електроліній з Держбюджету для області виділено 23 млн. грн. У 2007 році – 30 млн. грн. У 2008 – 50 млн. грн. Передбачається, що така ж сума коштів буде вкладена і наступного року.
Місцеві ради, виконавча влада можуть долучитися до вирішення питання неплатежів за спожиту електроенергію чи розгляду звернень громадян щодо питань, як мовиться, світла і тепла. Це одна із суттєвих проблем у здійсненні господарської діяльності ВАТ «Закарпаттяобленерго».
Сьогодні розглянемо і таке важливе питання, як стан використання коштів спеціальних фондів місцевих бюджетів.
Дорогу здолає той, хто йде
Начальник Служби автодоріг в Закарпатській області Василь Маркович, що інформував з першого питання, маючи чималий фаховий досвід та досвід проведення подібних зустрічей з представниками влади і громадськості, насамперед розповів про здобутки очолюваної структури, зазначивши, що при загальній протяжності автодоріг загального користування в нашому краї 3329,8 км, місцеві дороги становлять 2698 км., у т.ч. територіального значення – 832,6 км, обласного – 449,0 км, районного – 1416,4 км.
У цілому по будівництву та реконструкції автодоріг загального користування заплановано 32 786,0 тис.грн, освоєно – за звітній період 21018,6 тис.грн. (64,1 % річного плану), із них: на автодорогах державного значення відповідно заплановано 9 086,0 тис.грн., виконано – 1969,1 тис.грн, а це – реконструкція а/д Київ–Чоп на ділянці в обхід Середнє , введення в експлуатацію (1,5 км), будівництво а/д Київ–Чоп на ділянці в обхід с. Ракошино і т.д. На дорогах місцевого значення відповідно заплановано освоїти 23 700, 0 тис. грн.. Виконано за звітній період - 19 049,5 тис.грн., із них – будівництво об’їзної а/д м.Берегово та с. Астей до МАПП „Лужанка“, будівництво під’їзної а/д до МАПП „Ужгород“. Уведено в експлуатацію 1,1 км під’їзної а/д до МАПП „Ужгород“.
По капітальному ремонту автодоріг загального користування ситуація така: заплановано виконати робіт в обсязі 23 500,0 тис.грн, освоєно – 3 739,3 тис.грн.( 15,8 % річного плану).
Ямковий ремонт доріг місцевого значення станом на 1 липня ц.р. виконано на 1020 км доріг. Роботи в цьому напрямку тривають.
Горизонтальну розмітку загалом по області виконано на 810 км доріг, з них – 226 км доріг місцевого значення (39,6 % до річного плану).
На дорогах місцевого значення виконано і певні роботи по заходах з організації безпеки дорожнього руху. У цілому за 5 місяців ц.р. це виконання складає 1484,4 тис.грн., при чому на місцевій сітці встановлено і замінено 573 дорожніх знаків, 338 непрямих сигнальних стовпчиків, на аварійно небезпечних ділянках встановлено 0,9 км транспортної загорожі.
Голови райрад, дякуючи за вичерпну інформацію, водночас наголошували на ті негативи, які мають місце на автодорогах, і які вимагають більшої уваги з боку Служби . На їхню думку, обсяги капітального ремонту та сама якість робіт є недостатніми. Тому вони б воліли бачити в комісіях з прийому виконаних робіт і представників місцевих громад. Непоодинокі випадки, коли відсутні написи назв населених пунктів, не облаштовані з’їзди належним чином. Особливої уваги, казали виступаючі, а це – голова Свалявської райради Михайло Воронич, голова Іршавської райради Петро Станко, голова Виноградівської райради Олег Любімов, голова Перечинської райради Петро Грицик та ін., заслуговують дороги, що належать до комунальної власності, на які зазвичай виділяються мізерні кошти, а цього року – копійки. На їх утримання по суті залишаються кошти спецфондів. Вина тому, як вважають очільники райрад, – неналежне проведення інвентаризації зазначених доріг, що негативно впливає на одержання субвенції з держбюджету на їх утримання, ремонти тощо.
Михайло Кічковський, аналізуючи викладене, все ж дав слушні рекомендації удосконалення механізмів вирішення нагальних проблем, які, зокрема, й підтвердили відтак учасники зібрання. При цьому він зазначив, що Служба автодоріг України переживає часи реорганізації на рівні держави. Передбачається державні дороги закріпити за „Автодором“, місцеві – за обласними радами. І це, на його переконання, – правильно. Бо саме так поставлено питання у сусідній Словаччині, Угорщині та ін. Але для цього, звісно, слід винайти чіткі джерела фінансування. Та сільські та селищні ради також повинні вишукувати кошти на облаштування сільських доріг, як це, приміром, робить Дібровська сільрада на Тячівщині, яка за всій кошт збудувала 2 км дороги. Про що це говорить? Про конкретні справи органів місцевого самоврядування, які стають повноправними господарями на своїй території. Нас обрав народ, він нам повірив і довірив виконувати питання їхнього добробуту та благоустрою самоврядних територій. Зрештою, це і є наш головний обов’язок. Тому, наголосив голова облради, ми повинні об’єднувати зусилля і щоденно вести пошук ідей та шляхів їх втілення в життя. До речі, як варіант розвитку автодоріг можна взяти на озброєння досвід сусідів щодо розбудови прикордонних доріг шляхом участі у грантах Євросоюзу. Тобто, тут повинна допомогти ініціатива. Між іншим, підкреслив Михайло Михайлович, перебуваючи в Австрії з делегацією, де вивчали досвід здорового довкілля, ми без умислу розповіли, що в Усть–Чорній мешкає багато німців, на що наші закордонні партнери тут же зголосилися допомогти селу у розбудові інфраструктури. На що Василь Маркович повідомив, що очолювана ним Служба виграла такий грант на 600 тис. євро і це – перша ластівка в нашому краю. – Ми, – казав М.Кічковський, – повинні пропонувати вихід із ситуації, яка склалася, бо під лежачий камінь вода не тече. Іншими словами, реорганізація Служби автодоріг України може затягнутися. А проблеми, які накопичились в області, потребують вирішення. Зрештою, держава будується з села, селища і міста. Тому вже сьогодні ми повинні подати на розгляд обласної ради проект звернення до вищих органів ради з пропозиціями щодо внесення змін до законодавчих актів, проекту Стратегії розвитку автодоріг джерел фінансування утримання та ремонту автомобільних доріг загального користування місцевого значення, а також розробити та подати на розгляд облради зміни до Регіональної програми будівництва, ремонту та утримання автодоріг загального користування на 2008–2012 рр. Головне, щоб ці зміни відображали інтереси села, громади.
Лінія енергії – лінія життя
Про стан перспективи оновлення електромереж ВАТ ЕК „Закарпаттяобленерго“ доповів в. о. генерального директора Олександр Білак. Олександр Олександрович коротко розповів про результати діяльності з передачі і постачання електроенергії на території краю. Серед невідкладних заходів з підвищення надійного їх функціонування, які впроваджуються в компанії, є завершення будівництва ПЛ–220 кВ Мукачево –Хуст з підстанцією 125 МВА напругою 220/110/10 кВ у Хусті, роботи з яких були розпочаті ще в 1990 р. Уведення даного енергокомплексу в експлуатацію зробить значно надійнішою схему електропостачання північно–східного регіону області, розвантажить існуючі ПЛ–110 кВ і дозволить виводити їх з роботи на тривалий час, чим забезпечиться виконання завдання з реконструкції та капітального ремонту. Крім того буде досягнута значна економія електроенергії.
На сьогодні, далі вів Олександр Олександрович, на завершення будівництва ПЛ–220 кВ вже використано 12,5 млн.грн. У загальному визначення основних проблем в енергетиці Закарпаття, черговості їх вирішення, необхідних обсягів робіт і капіталовкладень здійснюється на підставі розробленої проектним інститутом „Схеми перспективного розвитку електромереж Закарпатської області на 2007–2011 рр.“ та „Програми розвитку електромереж напругою 35–110 кВ та обсягів реконструкції електромереж 0,4–10 кВ на 2007– 2011 рр.“, затвердженої Мінпаливенерго України та Кабміну України. Реалізація Програми здійснюється шляхом затвердження на кожен рік Інвестиційної програми розвитку компанії, яка погоджується з Мінпаливенерго і затверджується Постановою НКРЕ. При цьому має місце щорічне нарощення обсягів виконання Інвестпрограми. Якщо в 2006 р. освоєно 23,0 млн.грн., то в 2007 р. – 30,2 млн. грн., а на 2008 р. заплановано виконати робіт на суму 50,69 млн.грн., тобто зростання становить 68%.
Особлива увагу в Інвестпрограмах надається розділу, де відображені заходи з відновлення, реконструкції та модернізації ЛЕП і ПС. Всього на виконання цих робіт у 2008 р. планується використати 39,8 млн.грн., що на 16,9 млн.грн. або на 74 % більше, ніж торік. Так, за 5 місяців ц.р. уже освоєно 23,9 млн.грн., що становить 111% від плану.
Н адійна робота енергосистеми в значній мірі забезпечується виконанням у повному обсязі необхідних завдання з експлуатаційного обслуговування електромереж. У цьому напрямку є зростання обсягів робіт. Якщо у 2005 р. було відремонтовано 458 км ПЛ 0,4-10 кВ і 28 км ПЛ 35-110 кВ, то у 2007 р. відповідно 668 і 89 км. І якщо витрати на ремонти електромереж склали у 2007 р. 11,7 млн.грн, то у 2008 р. – 18,3 млн.грн. Це дасть можливість виконати основні роботи по заміні ПЛ, заміні опор на ПЛ, заміні проводу на ПЛ, ремонту ТП, РП 6-10 кВ, підстанцій 35-110 кВ, силових трансформаторів, вимикачів, , відновлення пошкоджених КЛ, розчистці трас, тощо.
На виконання капремонтів об’єктів електромереж за 5 місяців ц.р. використано 6202 тис.грн. або 101,7 % від плану.
Учасники засідання констатували, що, незважаючи на успіхи енергокомпанії в цілому, а вони – очевидні, на жаль, на місцях мають місце факти, коли працівники раймережі реагують на звернення громадян, зволікаючи. Михайло Воронич, зокрема, розповів про те, що на території Сасівської сільради Свалявського району упав електричний стовп, у жінки згорів сарай, проте донині не вжито відповідних заходів. Представник Мукачівської райради також повідав про подібну ситуацію, яка мала місце в с.Кольчино, на яку донині нема належного реагування з боку працівників рай мережі. А ще цікавилися учасники засідання координаційної ради вартістю за підключення до електромережі нових житлових будинків та офісних приміщень. Як стверджують громадяни у своїх звернення, ціни за цю послугу завищені. На що Олександр Олександрович відповів: на сьогодні внесені зміни до діючих умов, вони – суттєві, заслуговують уваги, і після реєстрації в Мін’юсті, вони будуть оприлюднені. Повинен сказати, наголосив Олександр Олександрович, ці зміни – значно гуманніші. Гуманізм у своїй суті сповідує право людини на задоволення її потреб, резюмував Михайло Кічковський. То ж сьогодні питання мають бути поставлені прямо – все, що робимо, вирішуємо, обговорюємо повинно служити людям. А тому райради спільно із райдержадміністраціями мають подати пропозиції ВАТ „Закарпаттяобленерго“ або перелік першочергових заходів із модернізації електромереж в розрізі населених пунктів, а також на розгляд постійної комісії облради з питань розвитку продуктивних сил, виробничої інфраструктури, банківської діяльності та інвестицій . винести питання щодо шляхів вирішення проблем електропостачання районів області. Водночас головам райрад належить забезпечити роз’яснювальну роботу серед громадян самоврядних територій про необхідність своєчасної сплати за її використання та недопущення заборгованості бюджетних установ. А ще, на глибоке переконання голови облради, назріла необхідність опублікувати в ЗМІ інформацію про примірні зразки обрахування плати за приєднання електроустановок до електромереж на території області відповідно до постанови НКРЕ від 19 липня 2007 р. ( № 983). Також слід забезпечити на рівні рай відділень своєчасний розгляд скарг громадян – споживачів електроенергії, відповідно до чинного законодавства. Адже жодна людина не звертається до керівництва чи то ради, чи то відповідної компанії, якщо годна вирішити проблему самотужки.
Як утамувати бюджетну спрагу…
Про стан використання коштів спецфондів місцевих бюджетів вів мову начальник головного фінансового управління ОДА Петро Лазар. Він наголосив, що завдяки здійсненню оргзаходів з боку органів виконавчої влади та місцевого самоврядування із забезпечення надходжень до бюджетів усіх рівнів з початку 2008 р. суттєво зросли надходження до спецфондів місцевих бюджетів. Так, надходження до фондів від податку з власників транспортних засобів та інших машин і механізмів за 6 місяців ц.р. зросли на 17 % і склали в цілому по області 16 747,7 тис.грн. а це – 43,7 % річного плану. У 2,5 рази маємо збільшення надходження від відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва. За 6 місяців ц.р. вони склали 13 717,8 тис.грн. У то же ж час у м. Мукачево, Берегівському, Міжгірському та Мукачівському і Перечинському районах ці надходження зменшилися.
Надходження до фондів охорони навколишнього природного середовища за цей період у порівнянні з відповідним періодом того року зросли на 17,8 % і склали 1094,5 тис.грн. або 70,7 % до річного плану. Тим не менше слід визнати, що використання коштів спецфондів місцевих бюджетів здійснюється несповна і не завжди ефективно та своєчасно, внаслідок чого по окремих фондах у бюджетах багатьох місцевих рад спостерігається їх значне накопичення.
У той час, коли автошляхи, що належать до комунальної власності у більшості міст і районів мають незадовільний стан, потребують капремонту, лише 25–30 відс. надходжень від податку з власників транспортних засобів використано на ремонт і утримання таких доріг. А в Тячівському районі при наявності на рахунку майже 2,5 млн.грн. використано всього 15,9 тисячі, у м.Хуст – жодної гривні при наявності у залишку більше 1,3 млн.грн.
Надзвичайно мало використовується коштів з фонду відшкодування втрат с/г та л/г призначення на заходи щодо землеустрою, охорони земельних ресурсів та їх поліпшення. При тому, що у кожній другій сільській та селищній раді не проведено грошової оцінки земель населених пунктів, що багато земельних ділянок прибережних смуг потребують захисту від руйнування повенями, за 6 місяців ц.р. охорону та заходи щодо рацвикористання земель з цих фондів використано лише 643 тис.грн. або 6,1 % із запланованих. У той же ж час на рахунках органів місцевого самоврядування по цьому спецфонду на 1 липня 2008 р. по області в цілому знаходиться понад 22,8 млн.грн. Неефективно використовуються і кошти місцевих бюджетів, призначенні для фінансування екологічних заходів. У містах Чоп та Хуст, Берегівському, Великоберезнянському, Виноградівському та Хустському районах на ці цілі не використано цьогоріч жодної гривні, хоча на рахунку вони є.
Працювати на конкретний результат
Підбиваючи підсумки засідання координаційної ради, М.Кічковський відмітив, що місцеве самоврядування, тобто, місцеві ради, депутатський корпус покликані вирішувати у межах надання їм повноважень питання щодо забезпечення нормальних умов життя То ж належить спрямовувати соціальну енергію громад у потрібне русло. Цьому буде сприяти і те, коли кожен район, сільрада визначаться і винайдуть конкретні справи, які б стали візитівкою самоврядної громади. Люди сприймають владу як виконавчу, так і законодавчу – як неподільну. В області така співпраця є, і це дає змогу спільно діяти в інтересах громади. Ми намагаємося скеровувати свої дії так, щоб між нами не було дублювання, паралельності в роботі, перекладання з однієї голови на іншу. Коли питання потребує спільних дій, беремося за його вирішення разом. От і нещодавно ми провели виїзну сесію з питань Солотвинського солерудника з участю відповідних міністерств і відомств. Депутатами облради було прийнято рішення просити Кабінет Міністрів України невідкладно розглянути на засіданні Кабінету Міністрів України ситуацію, що склалася на Солотвинському родовищі кам’яної солі та державному підприємстві «Солотвинський солерудник», і дати відповідне доручення Кабінету Міністрів України щодо невідкладної розробки комплексної державної програми „Солотвино“ за участю Мінагрополітики, Мінекономіки, Мінфіну, Мінприроди, МНС, МОЗ, Мінрегіонбуду, Мінпраці та облдержадміністрації. В ньому передбачено весь комплекс робіт з приведення території до безпечного стану, відселення мешканців з потенційно небезпечних житлових будинків та безпечної експлуатації підземних відділень алергологічних лікарень, автомобільної та залізничної магістралі, вирішення соціальних питань. Голови самоврядних громад на місцях повинні також показувати приклад у всьому як в реагуванні на звернення громадян, так і в дотриманні чинного законодавства в питаннях ведення документообігу, трудової дисципліни і т.д. Бо ж думка про зміст життя і діяння серед людей у суспільстві – все ж найголовніша. Зрештою, до цього зобов’язують посади і людська довіра.
Члени координаційної ради, прийнявши відповідні рішення, ухвалили рекомендувати районним та міським радам спільно з головами сільських та селищних рад з метою поліпшення органів місцевого самоврядування щодо ефективного використання коштів спец фондів місцевих бюджетів вивчити питання про кооперацію цих коштів у районних бюджетах, на виконання спільних заходів соціально–економічного розвитку та благоустрою населених пунктів, утриманню шляхів і вулиць, котрі перебувають у спільній власності територіальних громад, вирішення екологічних ат земле захисних проблем. Спільно зі Службою автодоріг розробити для кожного району та міста обласного значення Програму розвитку місцевих автодоріг на 2008-2012 рр., передбачивши в них фінансову участь усіх територіальних громад, спільно з місцевими органами земельних ресурсів розробити заходи щодо спрямування коштів фондів від відшкодування втрат с/г та л/г призначення на заходи з питань охорони земельних ресурсів та їх поліпшення, зокрема, на розробку проектів землеустрою, проведення грошової оцінки земель, будівництво комплексу гідротехнічних споруд для захисту земель с/г призначення від ерозії, зсувів, рекультивацію порушених земель та проведення інших робіт з підвищення їх родючості. Внести зміни до районних програм комплексного захисту водних ресурсів у басейні р.Тиса, програм запобігання забруднення природного середовища стічними водами і обмеження їх шкідливого впливу на довкілля, у т.ч. й щодо створення системи збору, переробки та утилізації тари, упаковки твердих побутових відходів і т.д. Забезпечити інформування громадян про стан надходження та використання коштів спецфондів місцевих бюджетів через ЗМІ, на сесіях рад тощо. та ін.
Також учасники зібрання доручили голові облради рекомендувати постійним комісіям з питань бюджету та з питань розвитку продуктивних сил, виробничої інфраструктури, банківської діяльності та інвестицій розглянути на спільному засіданні стан використання фонду розвиту обласного бюджету, бюджетів міст і районів та підготувати пропозиції щодо поліпшення його формування і використання.