Поблизу села Збини Жденіївської громади Мукачівського району лісівники філії «Свалявське ЛГ» ДП «Ліси України» продовжують рубати ліс під автомобільну дорогу, якої немає у матеріалах лісовпорядкування. Висновок для неї був погоджений і затверджений «Укрдержліспроектом» фактично всупереч постанові Кабміну, що регулює порядок проведення заходів для поліпшення якісного складу лісів, проведення інших рубок та робіт, пов’язаних і не пов’язаних із веденням лісового господарства.
Як вбачається з документів, які «Закарпаття екологічне» отримало у своє розпорядження, лісівники філії «Свалявське ЛГ» проігнорували частину згаданого законодавства, що передбачає участь громадськості у обстеженні лісосік у випадку, коли рубки не заплановані матеріалами лісовпорядкування. Очевидно, що у лісгоспі хотіли уникнути незручних запитань від фахових екологів та екоактивістів, а тому для обстеження деревостанів у виділі 45 кварталу 5 Пашківецького лісництва ключових учасників, громадськість, не запросили. Натомість обмежилися участю представника органу місцевого самоврядування, яким став начальник соціального та цивільного захисту населення Жденіївської селищної ради Ярослав Комарницький.
У той же час філія, яка сертифікована за схемою FSC і є тримачами сертифікату FSC, не мала б ігнорувати громадськість як одну із зацікавлених сторін - це також порушення принципів і критеріїв лісової сертифікації. Так само, як і будівництво дороги, яка не затверджена матеріалами лісовпорядкування.
Скриншот Акту обстеження деревостанів, під час якого проігноровано закон у частині участі громадськості
Згадана лісова автодорога, протяжністю 7 км, пройде через квартали 1-6 та 20 Пашківецького лісництва філії. Тендер на її будівництво за 15,36 млн гривень виграло ТОВ «ПБС», пов’язане з депутатом Івано-Франківської обласної ради Олександром Шевченком. Шевченко – голова фракції політичної партії «За майбутнє», очолюваної нардепом Ігорем Палицею, яку раніше фінансував підсанкційний олігарх Ігор Коломойський. Також Шевченко – колишній директор і діючий бізнес-партнер олігарха по ТОВ «Скорзонера» – компанії, що відома планами побудувати мега-курорт на Свидовецькому масиві у Карпатах.
Усього у кварталах, через які планується будівництво, лісівники проведуть рубки догляду та санітарні рубки на площі майже 650 га. Суцільну рубку у 5 кварталі Пашківецького лісництва розпочали у грудні минулого року, а у січні цього видали ще вісім лісорубних квитків на такі самі рубки у кварталах 5, 6 та 20.
Але навіщо лісівникам ця дорога, будівництво менше року тому якої не планували? При тому, що деревина, наприклад у 5 кварталі, не є високоліквідною і, відповідно, не несе підприємству велику економічну вигоду. Натомість вище – у виділах 1, 10, 20, 28 кварталу 1 – на дуже стрімких схилах, в ярах, балках, осипах, зсувах зростає 200-річний буковий та буково-ялицевий ліс, який є осередком лісового біорізноманіття, зокрема червонокнижних видів.
Відповідь наступна: дорога потрібна для забезпечення логістики проєктів ТОВ «УК «Вітряні парки України», вітроенергетичного бізнесу екснардепа Максима Єфімова та родини українських бізнесменів вірменського походження Мкртчан, який будує вітряки на вершинах полонини Рівна та гори Гостра. Заплановане будівництво простягається від села Збини у Жденіївській громаді до урочища Прелуки і збігається з маршрутом на полонину на згадані хребти.
Усього ж на Закарпатті «Вітропарки» збираються побудувати понад двісті вітряків загальною потужністю більше 1 ГВт. Усі обрані для ВЕС місця, крім Нижніх Воріт, де будівництво вже триває, цінні природоохоронні території Смарагдової мережі, з усіх сторін оточені лісами і об’єктами природо-заповідного фонду.
Схема погодженої «Укрдержліспроектом» траси лісової автомобільної дороги
Схематичне зображення дороги на картах сервісу Гугл
Дорога до урочища Прелуки починається одразу при з'їзді з центральної дороги і проходить через три земельні ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номерами 2121555301:01:002:0078, 2121555301:01:002:0026 та 2121555301:01:002:0025, право на які у листопаді 2024 року зареєструвала компанія з орбіти «Вітропарків» ТОВ «ВП «Турянський». «ВП «Турянський» компанія, яка подавала повідомлення про плановану діяльність для здійснення процедури з оцінки впливу на довкілля для будівництва ВЕС на полонині Рівна.
Тут вже почались роботи з облаштування автодороги до лісу. Враховуючи, що цільове призначення ділянок не змінене, то розгорнуте будівництво суперечить земельному законодавству і теж вважається незаконним.
У Жденіївській селищній раді та прокуратурі мали б відреагувати на таке порушення. Але, як свідчить практика, натомість вони сприяють усім, навіть кримінальним, порушенням «Вітропарків».
Сільськогосподарські земельні ділянки у Збинах, на яких будується частина дороги
29 січня та 2 лютого активісти ГО «Зберегти Пікуй» побували на місці рубки початку лісової автодороги. Далі фото без коментарів.
Закарпаття екологічне
Яка екологічна прокуратура?)) 2025-02-03 / 20:17:20
Яка нещодавно створена?))) Тій що кілька років вже? Вона же у складі обласної прокуратури,тих самих хапуг. Тому від них ніхто нічого не чекав, не будьте наївними
Правда 2025-02-03 / 19:05:49
Все рішає БАБЛО, великі гроші, не парьтесь, просто воюйте.
??? 2025-02-03 / 18:07:25
Чи буде реакція прокуратури на ці злочини? Тим паче в області є новостворена екологічна прокуратура, яка саме покликана протидіяти таким правопорушенням.