«Ми повинні були вилетіти зі Львова опівдні, але приїхали в аеропорт раніше, – аби спокійно пройти реєстрацію. Нам повідомили, що рейс перенесли на сьому вечора, тож ми повернулися додому. Але люди з Івано-Франківська, Ужгорода та Тернополя змушені були чекати в аеропорту на валізах, – розповідає пані Катерина. – О сьомій нам знову повідомили, що літак затримується, – начебто не може вилетіти з Антальї. Як наслідок, ми вилетіли до Туреччини приблизно о першій ночі. Директор авіакомпанії, який на той час якраз перебував у Львівському аеропорту, на питання “З яких причин перенесли рейс?” відповів, що він тут “в інших справах”. Чітких пояснень, чому ми змушені були чекати майже тринадцять годин, нам так і не дали. Ми втратили цілу добу оплаченого відпочинку”.
У Борисполі 167 туристів, які летіли до Таби (Єгипет), чекали на літак з п’ятої ранку, а вилетіли лише о четвертій дня. І хоча люди не проходили реєстрації, все ж не могли вийти з терміналу, оскільки їм ніхто не пояснив, чому затримується рейс і скільки доведеться його чекати – годину чи добу. Працівники аеропорту повідомили, що літак не може вилетіти через те, що у авіакомпанії забрали ліцензію. В авіакомпанії сказали, що з ліцензією у них все гаразд, питайте у турфірми, яка фрахтувала літак. Представники турфірми, які теж чекали на літак в аеропорту, розводили руками...
Якщо переліт тривалістю до трьох годин, то рейс можуть затримати на десять хвилин, від трьох до шести годин – на п’ятнадцять хвилин. Такі запізнення – в межах норми. Але що ж має трапитися, щоб виліт перенесли на десять, а то й більше годин?
“Дев’яносто відсотків таких затримок стаються через технічний стан літаків, – каже заступник директора з виробництва авіакомпанії “Роза вітрів” Микола Савостьянов. – На несправних літаках ми не літаємо, тож якщо є принаймні підозра щодо якоїсь неполадки, судно не злетить, поки її не усунуть. Краще хай це буде час, аніж безпека пасажирів”.
Якщо про безпеку пасажирів ще дбають, то про їхній комфорт навряд. Адже коли про те, що рейс затримається на кілька годин, пасажирів повідомляють уже після того, як вони пройшли реєстрацію, люди не можуть покинути зал очікування. Навіть вийти в місто купити щось поїсти не можуть, адже формально перебувають уже за межами країни. Не у всіх аеропортах добре облаштований зал очікування. Скажімо, у Львівському аеропорту мало місць для сидіння, тож якщо літак заповнений, майже половина людей змушена стояти. Приміщення погано провітрюється, і коли збирається багато народу, тут страшенна задуха.
За словами директора Львівського аеропорту Олександра Загреви, якщо літак затримується, то це проблеми авіакомпанії, де розмістити людей. Згідно з правилами, перевізник у таких випадках повинен за власний кошт забезпечити пасажирам місця у готелі. Проте, як пояснила кореспонденту “ВЗ” виконавчий директор туристичної компанії “Баварія тур” Анна Гладій, вона пригадує лише один випадок, коли авіакомпанія поселила у готелях іногородніх туристів. “Такі правила поширюються лише на регулярні рейси. Квитки на чартерні рейси тому й коштують дешевше, що у їхню ціну входить мінімальний набір послуг. Якщо якийсь регулярний рейс затримується на п’ятнадцять хвилин, то це означає, що чартерний затримається щонайменше на годину. Коли зсувається графік вильоту, чартерні рейси ставлять у кінець черги. Буває, що літак уже в аеропорту, але змушений кілька годин чекати, поки йому дозволять вилетіти, – каже Анна Гладій. – У наших авіакомпаніях затримки трапляються значно частіше, ніж в іноземних. Українські перевізники мають невеликий парк літаків, тому, якщо один виходить з ладу, доводиться чекати, поки його відремонтують. Частина авіакомпаній не має літаків на заміну. Тому своїх клієнтів ми попереджаємо, що чартерні рейси можуть затримуватися, причому надовго”.
А тим часом...
Група українських туристів не змогла вчасно повернутися з Індії через те, що у літаку виникли неполадки з шасі. Як повідомив представник компанії “Аеросвіт” Сергій Куций, під час підготовки до посадки прилади не підтвердили виходу правої стійки шасі. Коли ж підтвердження з’явилося, літак здійснив посадку, але командир судна не був упевнений у стійкій роботі системи. Через це зворотного рейсу з Делі літак не зміг здійснити. Кілька годин люди перебували в індійському аеропорту. Лише після того, як родичі зв’язалися з консульством України в Індії, туристів поселили у готелі. Додому вони поверталися з іншими перевізниками.