Анкетним опитуванням було охоплено по області 9086 випускників ЗОШ, із них: 4991 учні 11 класів, 4095 учнів 9 класів. За результатами проведеного анкетування можна зробити висновки.
Остаточно визначились з вибором професії 78 % випускників 9-х класів і 83% випускників 11-х класів. 17% випускників ще не мають чітко визначеного професійного інтересу, що зумовлено невмінням визначити і оцінити власні здібності, нахили, інтереси. Потребують допомоги профконсультанта у виборі професії 37% опитуваних.
Уподобання учнів, щодо улюблених уроків та хобі не змінилися: спортивні змагання, музика, комп’ютерні ігри, подорожі. В учнів 9-х класів на вибір професії впливають по-перше батьки, по-друге престижність професії. На другому етапі більшу увагу учні приділили власним здібностям при виборі професії з 20% до 47%, а також вказали вплив засобів масової інформації, преси, радіо, телебачення.
На запитання „Яку саме професію обрали б?” ми отримали такі відповіді.
Слід відмітити, що випускники володіють інформацією про перспективи обраної ними професії (78%).
В анкетах дев’ятикласників серед обраних професій наведено робітничі професії, актуальні на ринку праці - перукар, електрогазозварник, механік, бармен, продавець, кравець та інші. 82% учнів збираються навчатися у 10 класі та здобути повну вищу освіту.
Учні 11 класів обирають професії, які потребують вищої освіти, такі як: перекладач, програміст, журналіст, працівник митниці, соціальний працівник.
Мотивами вибору професії є висока матеріальна забезпеченість, престиж професії та її доступність.
Зацікавлення викликають нові професії, про які діти хочуть дізнатися більше, а також модні професії на ринку праці: тренер, косметолог, масажист, модельєр, дизайнер.
Обираючи сфери діяльності при сприятливих умовах, у більшості випадків учні надають перевагу роботі з людьми - 63%, роботі з технікою - 32%. У гірських районах 16% школярів вказують роботи, пов’язані з природою.
Учні у своїх пропозиціях та порадах щодо покращення профорієнтаційної роботи у школах вказали: надавати більше профконсультацій школярам, організовувати зустрічі з роботодавцями, зустрітися із представниками навчальних закладів за межами області, оскільки про навчальні заклади нашої області є достатньо інформації в довідниках.
Результати опитувань вказують на те, що професійні наміри учнів випускних класів не відповідають нагальним потребам ринку праці регіону. У першу чергу вирішення цієї соціальної проблеми залежить від суспільної та індивідуальної свідомості представників обласного рівня, міськрад та райрад, підприємств, роботодавців (рівень заробітної плати), управлінь освіти та педагогічних навчальних закладів.
Повторне анкетування серед випускників вказало на підвищення свідомості при самостійному виборі професії. У результаті профорієнтаційної роботи наші респонденти одержали глибші знання про професії, уявлення про те, яких особистих якостей, здібностей вимагає та чи інша професія, які можливості вони забезпечують людині для професійної кар’єри. Підвищилася внутрішня усвідомленість вибору професії, оцінка своїх здібностей, знань, умінь, фізичних та психологічних відповідностей за тією чи іншою професією на ринку праці.