ВАТ "Берегівський радіозавод" (завідуюча відділом кадрів Макєєва А.), ТзОВ "Ростекс" (директор Гомокі Л.М.), ТзОВ "Бон-Тон" (директор Міговк Б.С.), МПП "Гамма" (директор Блиску Н.М.), ДП "Луда" (директор Петрушко А.Ш.), ТОВ "Берег-кабель" (директор Фрей Янош), ТОВ „ Соната” (директор Рудюк С.В.), приватний підприємець, який працює у сфері послуг Біров Т.Т.
У ярмарку взяли участь ветерани та кращі працівники підприємств, які мають великий досвід роботи на підприємствах, - наставники таких підприємств, як ДП „Луда” (наставник Попович К.О.), ТОВ „ Соната” (наставник Біров М.Е., Куташі Н.М.).
Відомі кухарі, які свою майстерність передають учням Деяк У.П., Катран К.В., пекар-кондитер Кут І.В., кравці Беца М.В., Бірікі Є. В.
Виступ директора професійного ліцею сфери послуг супроводжувався показом моделей одягу випускників кравців, виставкою кухарських та кондитерських виробів.
Особливо цікавими були виступи учнів кухарів та кондитерів, кравців. Вони, як завжди, за традицією приходять зі своїми смачними виробами. Школярі мали можливість не тільки послухати розповідь про навчання в ліцеї, але й ознайомитися з процесом приготування страв і навіть їх скуштувати. Шлях вибору професії у кожної людини неповторний. І звичайно цікавило всіх, що вплинуло на вибір професії, або що впливатиме в майбутньому.
Випускник професійного ліцею , який навчається за професією кравець, Копинець Ю. продемонстрував свої моделі, розповів випускникам шкіл, як він два роки тому стояв на роздоріжжі, вагався з вибором професії і протягом двох років, проявивши свої уміння, здібності знайшов себе, справу свого життя.
Діти показали свої альбоми виробничої практики, яку вони проходили в ресторанах та оздоровчих комплексах.
Нагадуємо, що народження кулінарного мистецтва пов’язане з язичницькими святами. З часом язичницьки боги були забуті, а добрі традиції залишились.
Історично доля нашої кухні склалась так, що вона особливо яскраво розквітла у монастирях. Так, вже в ХІ столітті в Києво-Печерському монастирі серед ченців було кілька кухарів.
Колишні вельможі, опинившись після жовтня 1917 року, відкривають ресторани, відроджують старі страви. Більшість страв відзначаються складною рецептурою і комбінованими способами їх готування.
Майстери виробничого навчання ліцею сфери послуг Деяк У.П. та Кут І.В. говорили про вибір професії як про вибір трудового життєвого шляху, вибір сфери прикладання своїх сил, знань та умінь. А разом з тим – і відповідної роботи і спільноти людей, нею об’єднаних. Обрати професію – означає обрати шлях засвоєння певної системи знань і практичних навичок, шлях реалізації своїх здібностей, природних нахилів, інших особистісних якостей та їх подальшого формування у процесі навчання чи трудової діяльності.
Розповідали про те, що професія кухаря вимагає від працівника певних індивідуально-психологічних якостей. Кухар повинен мати хороший загальний інтелект, добре розвинені дотик та нюх. Особисті якості: добросовісність, ввічливість, охайність, комунікабельність.
Колишні випускниці, а тепер викладачі та майстри виробничого навчання, наставники швейного виробництва Рома Д.М. та Баник Н.І. розповіли про свій шлях вибору професії.
В усі часи люди користувалися одягом, виготовлення якого пов’язано з професією швачки. Вона є однією із найдавніших і одночасно однією із найсучасніших і найнеобхідніших людям професій. Стиль одягу – це своєрідне дзеркало тієї чи іншої епохи, яке дозволяє судити про культуру та економіку будь-якої країни на той період. Зміна форм і вдосконалення одягу відбуваються на кожному етапі розвитку людського суспільства. Робота швачки найбільш підходить для людей-інтравертів. Саме інтраверти легше пристосовуються до монотонної роботи.
Професія швачки висуває певні вимоги до особистісних якостей працівника, таких як дисциплінованість, відповідальність, самостійність, наполегливість.
Розповіді доповнювали учні ліцею, які навчаються за професією швачка, кравець. Потокі Агнеса розповіла, що професія кравця останнім часом стала ще більш бажаною та потрібною. Професія кравця надає широкі можливості для індивідуальної трудової діяльності. Людина, яка хоче здобути цю професію має знати точні науки, добре і акуратно креслити, мати хороший окомір і тверду руку.
Представник „Берегівського радіозаводу”, наставник молодого покоління на виробництві, застерігав молодь, як визначити ту професію, яка по-перше, потрібна людям, державі, по-друге, може бути доступною і посильною для вас у майбутньому, по-третє, обумовить матеріальне забезпечення і моральне задоволення від праці. Не вірте, що професії "погані" і "хороші", "цікаві" і "нецікаві", "легкі" і важки". Оцінка професії залежить не стільки від характеру роботи, скільки від того, як до неї ставиться людина, наскільки професія відповідає її запитам і можливостям.
Ще довго не розходилися викладачі, наставники. Зібрався круглий стіл, на якому обговорювали насущні проблеми. Зачепили тему професійної майстерності. Зупинилися на професії сантехніка, яка дуже актуальна на сучасному ринку праці. Хороший майстер – професіонал, своєю працею він піднімає престиж професії. Хорошого майстра шукають, до хорошого майстра стоять у черзі, хорошому майстрові добре платять – це і є престижність професії. Хороший сантехнік може працювати на виробництві, або започаткувати власну справу. Директор Берегівського ліцею сфери послуг Муска Марія Василівна наголосила, що їхній навчальний заклад готовий вчити спеціалістів сантехніків, малярів, фахівців будівельного профілю, від уміння, професійних навичок та естетичного смаку яких залежить остаточний вигляд приміщення чи будинку.
Директор Берегівського центру зайнятості висловив свою думку, що ще рік-два і агітувати на здобуття робітничої професії не буде потреби.
Безумовно, захід був потрібний як дітям, так і роботодавцям. Ярмарок робітничих професій не пройде безслідно. Яскравий приклад наставників, дасть можливість дітям замислитись, що кар’єрний ріст можливий від робітничої професії до вищої спеціальності.
Існує погляд на професію, як на вибір постійного, на все життя, заняття. Така позиція хибна, бо не враховує, що людина має здібності і прагне накопичувати спеціальні знання і навички у різних сферах діяльності. Кращим інженером, наприклад, буде той, хто пройшов школу робітничої майстерності.
Що на завершення можна побажати випускникам.
ЯКЩО ВИБІР УЖЕ ЗРОБЛЕНО
· чи ознайомилися з професіограмою обраної професії?
· Чи існує запасний варіант на випадок непередбачених перешкод на шляху здобуття обраної професії?
· Чи маєте інформацію про мережу навчальних закладів Закарпаття?
· Чи підтверджується Ваш вибір формулою "ХОЧУ – МОЖУ – ТРЕБА"?
· Чи ознайомилися з можливостями та умовами здобуття професії на курсах за направленням служби зайнятості?
· Чи знаєте, які спеціальності користуються попитом у вашому місті, районі?
· Чи знаєте, як шукати роботу?