У доповіді і виступах зазначалося, що вирішення проблем зайнятості населення Закарпаття було і залишається актуальним і потребує системного характеру вирішення. Беручи до уваги необхідність формування та реалізації соціально-економічної політики краю, забезпечення збалансованості попиту і пропозиції робочої сили, головною метою служби зайнятості є досягнення нового рівня співпраці з органами влади і соціальними партнерами.
Рівень зайнятості населення в області торік досяг 59,7 відсотка при загальноукраїнському показнику 59,1. За цим показником область займає 7 місце серед регіонів України. З початку року в обласній службі зайнятості перебувало 25 тисяч незайнятих громадян, з них статус безробітного мали 22 тисячі осіб. Слід підкреслити, що у 2007 році служба зайнятості працевлаштувала 47 відсотків з осіб, які отримували послуги центрів зайнятості при 40 відсотках у 2006 році, а рівень зареєстрованого безробіття знизився у цілому з 2,9 відсотка до 2,3, у тому числі сільського безробіття – з 4,4 відсотка до 3,6.
Ринок праці в області упродовж останніх років є стабільним, чисельність незайнятого населення рік у рік скорочується. Рівень безробіття, за офіційними даними, розрахованими за методологією МОП (Міжнародної організації праці), серед економічно активного населення знизився до 5,6 відсотка проти 6,2 в Україні. І найперше - це завдяки роботі, що ведеться в області із залученням інвестицій у розвиток різних галузей економіки.
Досить назвати такі підприємства, як „Фішер”, ТОВ „Полімер-Техніка”, „Єврокар”, „Джейбіл”, „Флекстронікс”, „Точприлад”, „Фішер”, „Полімер-Техніка”, а також цілу низку підприємств легкої промисловості, що зосереджені в основному в обласному центрі, Ужгородському районі та місті Мукачеві. Тут людей на роботу довозять вже й з інших населених пунктів. Потрібними стають і професії електрогазозварників, верстатників, швачок, водіїв. Нині вакантними є понад 3 тисячі робочих місць, у тому числі й на численних підприємствах малого і середнього бізнесу. Свій попит на ринку праці диктує й розвиток туристично-рекреаційної галузі. А це - не лише кухарі, офіціанти та продавці, а й фахівці з туризму. Нині у містах та районах, де розвинуте промислове виробництво, будівництво, існує великий попит на кваліфікованих робітників у галузі будівництва, деревообробки, торгівлі, туристично-рекреаційній та в інших галузях. Так, потреба ринку праці області у кваліфікованих робітниках на 2008-2009 роки становитиме відповідно 9017 та 8863 осіб. У розрізі професій у 2008 році найбільше прогнозується; складальників електронних виробів – 1300 осіб, продавців -1116, швачок – 906. в’язальників схемних джутів – 415, офіціантів – 346, верстатників деревообробних верстатів - 331, кухарів – 223 та електрогазозварників – 187. У 2009 році найбільша потреба прогнозується з професій; продавців – 1361, швачок – 981, складальників електронних виробів – 950 осіб, операторів технологічної лінії – 520, слюсарів - складальників радіоапаратури – 350 та інші.
Прогнозована потреба підприємств, установ, організацій у фахівцях з вищою освітою на 2008 рік становитиме 1059 осіб, а на 2009 – 1127. У розрізі спеціальностей у поточному році найбільша потреба у фахівцях: бухгалтерів – 129 осіб, вчителів – 87, менеджерів та економістів – по 84, медичних працівників – 80, вихователів - 110 та інженерів-технологів харчової промисловості – 40. У 2009 році найбільша потреба у медичних працівниках – 127 осіб, вчителях - 110, бухгалтерах – 108, менеджерах – 92, економістах – 72 та інженерах-будівельниках – 25.
Тому нині ведеться спільна робота над подоланням професійно-кваліфікаційної незбалансованості попиту та пропозиції робочої сили внаслідок реструктуризації економіки. Стабілізація роботи підприємств, розвиток їх потужностей вимагає кваліфікованих спеціалістів робітничих професій, грамотних менеджерів та технічних працівників середньої ланки. Над вирішенням цих проблем фахівці служби зайнятості працюють спільно з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, роботодавцями, профспілками, освітніми, громадськими організаціями. Ці та ряд інших питань були предметом розгляду на колегіях, робочих нарадах при голові райдержадміністрації.
Окрім наболілих проблем, йшлося на колегії і про позитивний досвід, який набуто Свалявською райдержадміністрацією щодо розширення працевлаштування соціально незахищених верств населення і осіб з обмеженими фізичними можливостями. Так, з ініціативи районного центру зайнятості на одному з проведених у лютому цього року „круглих столів” започатковано комплексне відпрацювання населених пунктів району з відвіданням інвалідів для надання їм допомоги з подальшим вирішенням їх проблем трудової реабілітації, перенавчання, організації для них надомної роботи тощо.
Діловою і плідною є співпраця центрів зайнятості із структурними підрозділами Мукачівського міськвиконкому, Виноградівської, Іршавської, Перечинської та Берегівської райдержадміністрацій та районних рад. Тут стало практикою проведення важливих заходів з участю і сприяння представників органів виконавчої влади і місцевого самоврядування, сторін соціального діалогу із виробленням плану спільних дій щодо подолання дисбалансу на ринку праці, поліпшення взаєморозуміння і координування основних зусиль. Це підтвердили виїзні колегії облдержадміністрації у районах, проведені впродовж 2007 року. У результаті було видано доручення голови облдержадміністрації від 06.11.07 р.
Завдяки спільним зусиллям обласного управління освіти і науки, головного управління економіки, головного управління праці та соціального захисту населення облдержадміністрації вивчено реальну потребу у спеціалістах робітничих професій на ринку праці області на найближчу перспективу (2008-2009 роки) та 2009-2012 роки. На підставі рекомендацій, вироблених у ході нарад, детального аналізу стану ринку праці та оцінки тенденцій, що діють у сфері зайнятості, розроблено і затверджено Регіональну програму підготовки кваліфікованих робітничих кадрів Закарпатської області на 2006-2012 роки.
Відзначалося, що проблемою ринку праці є професійно-кваліфікаційний дисбаланс, який характеризується відсутністю робітників високої та середньої кваліфікації робітничих професій.
Станом на 1 січня 2008 року потреба підприємств у працівниках становила 2.1 тис. одиниць, з яких 358 ( 17% ) вільних робочих місць для фахівців з вищою освітою, 579 ( 28% ) посад для осіб, які мають професійно-технічну освіту та 1162 робочі місця, де роботодавці не висувають вимоги до освіти чи кваліфікації претендентів. Як результат, на одне вільне робоче місце претендувало 9 осіб.
Враховуючи перехідні вакансії із 2006 року, протягом 2007 року кількість вільних робочих місць та вакантних посад, заявлених роботодавцями, становила 38.3 тис. одиниць, а рівень їх укомплектування за направленням служби зайнятості склав 69.2%, що є одним з найліпших показників в Україні ( середньо державний рівень – 45.1% ).
У зв’язку із процесом детінізації трудової діяльності населення залишається значною питома вага вакансій з мінімальною заробітною платою у загальній кількості. Майже половина запропонованих робочих місць, про які повідомили підприємства, установи та організації в центри зайнятості – розмір заробітної плати нижчий за прожитковий мінімум і лише 4.4% - вищим за середню заробітну плату.
Низький рівень оплати праці на заявлених роботодавцями вакансіях не посилює мотивації безробітних до праці. Середня заробітна плата всіх актуальних вакансій, запропонованих роботодавцями станом на 1 січня 2008 року складало 706 грн при середній по області за грудень – 1370.20 грн.
Важливим завданням продовжує залишатися забезпечення тимчасової зайнятості безробітних, йдеться про участь безробітних в оплачуваних громадських роботах. Торік було залучено 8003 безробітних, 14 осіб з інвалідністю.
У виступах першого заступника голови облдержадміністрації І.І. Балоги та інших виступаючих відзначалося, що обласна державна адміністрація, органи місцевого самоврядування сприяють не лише роботі служби зайнятості, а й підвищенню соціальної відповідальності керівників підприємств і бізнесових структур. Йдеться про підвищення рівня заробітної плати на вітчизняному ринку праці, ліквідації її заборгованості, створенні належних умов праці, забезпеченні транспортної доступності працюючих до місця роботи тощо.
Колегією облдержадміністрації затверджено комплекс організаційних та інформаційних заходів, спрямованих на підвищення конкурентоспроможності трудового потенціалу на ринку праці області, зокрема, на робочих нарадах при голові райдержадміністрацій, робочих зустрічах, засіданнях „круглих столів” обговорити з виробленням спільних дій щодо подання дисбалансу на ринку праці, зменшення плинності кадрів, надання належних умов праці з гідною зарплатою.
Завдання, визначені у планах заходів з реалізації Основних напрямів розвитку державної політики у сфері зайнятості та відповідної Програми зайнятості населення області на 2008-2009 роки і до 2012 року, за відповідної професійності виконавців та належної співпраці всіх структурних підрозділів органів виконавчої влади і місцевого самоврядування, зацікавлених відомств та організацій – реальні для успішного виконання.