Віночки з угорським триколором біля замків і храмів, на центральних площах міст… Незліченна кількість меморіальних дощок і пам’ятних знаків на будинках… Малі, середні та великі скульптури на честь поетів, революціонерів, політиків і навіть міфологічних птахів. Велетенська стела на Верецькому перевалі, встановлена до річниці переходу угорських племен через Карпати. Експозиція в найбільшому краєзнавчому музеї на території Ужгородського замку про історію Закарпаття із 8 століття до 1920 року – про час угорського панування. Така-от повсюдна угорська присутність.
Хтось називає це «міченням території» (як, наприклад, Оксана Забужко,) хтось виступає проти цього відверто й агресивно (нещодавно в краї пройшли праві марші з акціями біля угорських консульств в Ужгороді та Берегові, в останньому «свободівці» під крики зняли з мерії угорський стяг, чим спричинили новий виток в українсько-угорському протистоянні). А хтось просто культурно і цивілізовано говорить, що угорського на Закарпатті справді стає абсурдно багато, і не кожен пам’ятний знак є доречним. Із цього приводу ми спілкуємося із відомим ужгородцем, закарпатським письменником і журналістом Олександром Гаврошем.
У письменника щодо цих так званих «угорських міток» чітка й послідовна позиція, він часто пише блоги з приводу угорської культурної експансії на Закарпатті. Власне, розмову ми починаємо з того, що в Ужгороді на одній із будівель у центрі міста планують встановити угорську корону св. Стефана. Зустрічаємося з Олександром біля одіозного будівництва в серці міста – на площі Театральній, де тривають роботи на скандальному об’єкті – ТРЦ «Корона». Скандальний він тим, що, як вважають містяни, теперішній власник історичної будівлі, начебто не цілком законно володіє нею (щодо цього неодноразово відкривалися кримінальні провадження, які, власне, не мали жодних результатів). На паспорті об’єкта, який виставлений перед очі усіх зацікавлених просто на паркані, що відгороджує будівництво від пішохідної зони, можна бачити цю корону із похиленим хрестом. Вона має вивищуватися на фронтоні будівлі і домінувати над площею.
- Це історична будівля: двоповерхова споруда колишнього готелю «Корона» згадується ще в середині ХІХ століття. Тут був відомий ресторан, у залі якого сталося чимало пам’ятних міських подій. У 1910 році готель перебудували. За чеської влади у 1919-1939 роках він змінив назву з «Корони» на «Коруну». У радянські часи його перейменували на «Верховину». За 150-річну історію будівлі Свято-Стефанівська корона на ній стояла лише десяток років - у часи найбільшого спалаху угорського шовінізму на початку ХХ століття. За Чехословаччини її зняли як символ іншої держави, і вже століття будівля стоїть так. Корона з похилим хрестом вінчає герб Угорщини і символізує єдність угорського народу. Де корона святого Іштвана, там і Угорщина, – кажуть угорці. Тож чому саме зараз цей символ знову планують встановити в Ужгороді? Це відверта провокація щодо національних почуттів українців, - каже Олександр Гаврош.
До речі, нещодавно біля ужгородської «Корони» відбувся одиночний протест науковця із Ужгородського національного університету. На День Ужгорода кандидат фізико-математичних наук Андрій Заяць вийшов із плакатом і роздавав перехожим власноруч роздруковані листівки з роз’ясненням угорського символу, який хочуть розмістити на реставрованій «Короні».
Ми зі свого боку поцікавилися в Ужгородській мерії – чи звернули на це увагу у профільному відділі і чи буде якась реакція. Відповідь отримали цікаву: реакція буде, якщо надійдуть відповідні звернення від громадян.
- Паспорт опорядження головного фасаду пам'ятки архітектури місцевого значення початку ХХ ст. «Готель «Корона» погоджений управлінням культури Закарпатської ОДА й управлінням містобудування та архітектури без встановлення цього елемента – Свято-стефанівської корони. Це значить, що угорської корони на фасаді бути не повинно. З іншого боку, ніяких звернень із приводу встановлення цього знаку до міської ради не надходило. Якщо вони будуть – міська влада реагуватиме у межах своєї компетенції, – сказали кореспондентові Укрінформу у прес-службі Ужгородської мерії.
На думку письменника, цю проблему дуже легко вирішити.
- Чому на арт-бізнес-центрі не може бути просто символ корони? Не конкретної угорської, а символічної, як наприклад, на відомій шоколадці? Це одразу зняло б напругу, – каже Гаврош.
Наша розмова щодо неоднозначних угорських символів на Закарпатті торкається іншого пам’ятника, навколо якого постійно породжуються скандали та провокації. Мова йде про пам’ятник 1100-річчю переходу угорських племен через Карпати, який установлений на Воловеччині.
- Його постійно паплюжать через явно невдале місце розташування – у районі, де угорців практично нема – на Закарпатській Верховині, – каже Гаврош. – Тепер ця стела – епіцентр постійних скандалів, її час від часу обмальовують свастиками. Влітку ми всі з подивом дізналися про зупинену силовиками диверсію (на кордоні тоді затримали молодиків, які мали вибухівку та чіткий план підірвати угорську стелу на Верецькому перевалі), що планувалася на цьому місці. Можна собі уявити, які б це мало наслідки на фоні й так непростих відносин між Україною та Угорщиною.
Одне слово, пам’ятники повинні ставитися не тільки від чийогось великого бажання – треба враховувати всі чинники.
- Влітку я був вражений ситуацією на Хустському замку. Там на замковій горі є місце, де поховали замордованих у березні 1939 року січовиків. Тепер там розташований меморіал загиблим героям. Надпис на пам’ятному знаку вандали розбили кувалдою, лишилося тільки кілька букв. Поряд міська влада поставила білборд із надписом «Хуст – столиця Карпатської України». Вандали слова «Карпатської України» залили фарбою. І все це перебуває в такому спаплюженому вигляді місяцями. Тобто усе, що може нагадувати пересічному туристові про значення Хуста як однієї зі столиць української державності, знищено.
Натомість майже на вершині, на видному місці красується величезна меморіальна плита угорському поету, автору угорського гімну Ференцу Кельчеї, з якої ми довідуємося, що він на честь Хустського замку написав епіграму – і подаються ці два рядочки. Це все традиційно обвішано віночками з угорськими триколорами. Невже в кількасотлітній історії Хустського замку не було постаті значнішої, як автор епіграми, до речі, абсолютно нічим не видатної?
Ситуація абсурдна ще й тим, що біля підніжжя замкової гори вже стоїть меморіальний знак із віршем цього ж поета Кельчеї про Хустський замок. Тобто, найвидатніша історична пам’ятка Хуста відкривається Кельчеї і ним же закінчується. Це при тому, що абсолютна більшість хустян навіть не чули про це прізвище (угорців у місті до 5%).
Та про Хустський замок написано десятки поезій і не тільки закарпатцями! То невже саме Кельчеї має бути тут двічі пошанований? З якого доброго дива?
А на тлі понівечених українських меморіальних знаків це викликає подив і обурення. Бо розумієш, що це все відбувається не спонтанно, а цілком продумано. Кому потрібні такі «мітки території»? – запитує письменник.
Таких випадків із пам’ятниками та меморіальними знаками – чимало, звертає увагу Гаврош.
- Наприклад, в Ужгороді є пам’ятний знак угорській революції 1956 року – його встановили на будівлі Ужгородського СІЗО, де короткий час перебували ув’язнені. Гаразд, це можна обґрунтувати – тут утримували угорський революціонерів, віддаймо їм честь. Але навіщо було встановлювати в місті ще кілька пам’ятних знаків цим подіям в Угорщині? Адже вони до історії Закарпаття чи Ужгорода стосунку не мають. Проте угорцям, очевидно, залежить, аби в Ужгороді було таких знаків побільше.
Так само у Мукачівському замку є кілька пам’ятних знаків на честь угорського національного поета Петефі. Знову ж таки – чого їх там кілька? Чи це різні організації ставлять? Хіба в одній історичній локації не досить однієї згадки? Адже в замку перебували сотні відомих людей, гідних ушанування, зокрема й десятки знаних поетів. Невже тепер треба всі мури замку заліпити їхніми меморіальними дошками? Мукачівський замок – у прямому сенсі обвішаний угорськими віночками. Він перетворився на якийсь фетиш для Будапешта. Але історія замку пов’язана з різними національностями. Це і литовсько-подільський князь Корятович, грек Іпсіланті, хорватка Єлена Зрінська (Ілона Зріні), ціле німецьке село під замком… Невже угорці не розуміють, що таке маркування угорськими символами викликає лише зворотню реакцію у більшості населення?
У тому ж Мукачівському замку багато що пов’язано, власне, з історією України. Наприклад, там знаходився кіш Українських січових стрільців, де вони проходили вишколи під час Першої світової війни. Але пересічному українцеві про це в замку нічого не розповість. Тут ви не знайдете меморіальної дошки чи кімнати про січовиків, які, до речі, разом із мадярами стримували росіян у Карпатах під час Першої світової.
- Аби ці меморіальні дошки та пам’ятники не викликали такого спротиву, вважає письменник, варто перестати плодити їх у такій кількості, і обов’язково розміщувати поруч із угорською українську символіку, - акцентує Гаврош. – І очевидно, що на це мала би реагувати влада. В усьому має бути розумна межа. На жаль, владі бракує не тільки інтелекту та знань, але й елементарної поваги до себе та власної національної гідності. Вона із задоволенням приймає фінансування з різних угорських програм, а потім боїться відмовитися від «культурних» подарунків на пам'ять. Тим паче, коли їх ще й безкоштовно встановлюють.
Ясна річ, що українцям ніхто не забороняє теж обвішати всі будинки і площі «мітками», але виникає питання: «А навіщо?». Українцям не потрібно «мітити» свою територію, вона й так – наша. Ми у себе вдома. А от угорцям залежить на тому, аби позначати цю територію своїми культурними символами.
Відтак, каже письменник, ця експансія створює враження якогось гарячкового безсилля, наче земля з-під ніг утікає, і людина починає хапатися за все, що трапиться під руку.
- Власне, самі угорці пояснюють це дуже просто: це політика задля збереження своєї меншини на історичних землях… – висловлюю припущення.
- Ніхто більше не зробив для того, аби угорці масово покидали Закарпаття, ніж сам Будапешт. Такої еміграції, як в останні десять-двадцять років не було вже століття, – каже письменник.
Таке враження, що суспільна свідомість угорців «заморозилася» на відмітці 1919 року. Замість того, аби шукати точки зближення з українською більшістю, вони категорично стають в опозицію, зацементовуються в окремий анклав, начебто це їх врятує від асиміляції. Навпаки: невбудованість в українське суспільство тільки прискорює їхню еміграцію. Адже тут вони стають абсолютно чужими. І цифри еміграції красномовніші за будь-які аргументи їхніх лідерів.
Засилля цих угорських «міток» - не заради зближення. Задля зближення із культурою українців практично нічого не робиться: не перекладаються книжки, майже нема спільних культурних акцій… Наприклад, Берегівський угорський театр, який фінансується Україною, у місті, де половина мешканців не угорці, жодної вистави не показав українською мовою, хоча актори її знають. Хоч би з поваги до іншої половини міської громади, яка не володіє угорською. Просто треба усвідомити оцей крок назустріч. Як, до речі, вже усвідомили у церкві.
Я був вражений, що у Хусті у католицькій церкві у неділю священик веде службу українською мовою, хай із помітним угорським акцентом. Тобто, у церкві бачать, що угорців стає менше, вони виїжджають, і для них важливо, аби збереглася церковна громада. Тому ведуть служби зрозумілою для інших мовою. Раніше уявити таке в угорському костьолі було неможливо. А зараз це необхідність – інакше не зрозуміють і не прийдуть до храму. В Ужгороді, до слова, також ведуться служби українською в католицьких і навіть кальвіністських храмах – для змішаних родин. І це правильно, бо час змінюється і треба реагувати відповідно.
Тому угорцям варто просто зрозуміти, що відбувається в Україні. Національне гетто не врятує угорців. Українці – дуже толерантний народ, але і толерантний народ хоче почувати себе господарем у себе вдома.
Тетяна Когутич, УКРІНФОРМ
oo56 2017-12-15 / 03:58:10
Сили
**** 2017-12-08 / 10:49:10
Прапор Грузії в місті Ужгород, у провулку Гірчичне зерно - майоріється,
*** 2017-12-08 / 10:42:59
Тому українцям варто зрозуміти , що угорці туй на сесій земли 1200 років, а українці лем 26 років, та дь і то нич не маєте до тої земли. Но та ко, а й кого має бульше шанувати.... знатоки
Вуву. До стьопи 2017-12-08 / 05:18:13
Всьо прально ... Дітям штопор давати немож ... А то малі шо ?
Місний 2017-12-05 / 20:26:19
Памятник геноциду євреїв знаходиться на набережній Дунаю в Будапешті і є одним з найемоційніших памятників світу .Памятник представляє собою 60 пар взуття з чугуну : чоловічого ,жіночого і дитячого .Відкритий в день памяті жертв холокосту в 2005 році .
Степан Крук - Вуву 2017-12-05 / 19:53:58
Це було б ідеально! Але Ваше побажання нагадує мені старий анекдот.У двері Рабиновичів стукає сусідський хлопчик:
— Соломон Абрамович, до нас приїхали гості, і тато просить у вас штопор.
— Добре, Іцик, я зараз переодягнусь и сам принесу.
Вуву 2017-12-04 / 15:35:20
Але хуни чогось не причепили ні одну "памятну" чи "історичну" дощку ... ...Приблизно такого змісту...
"З цього будинку в німецький концтабір (із зазначенням в який саме), була вивезена еврейська сімя грінн , окупаційними хунськими військами , які входили у фашистську військову коаліційу.
... Таких табличок хуни не чіпляють ... Видать грошей невистачає ... Чи совість так опустилась ... Чи національні гордість і подвиги так високо піднялись ?
І кмкс мовчить і будапешт нічого не каже.
До 555 2017-12-01 / 19:04:27
Ой шо ти кажеш ...?:-))
А льєніну і сталіну ... Скільки були насавили памятників ... Так була історія чи ні ? Було за що ставити памятнки чи ні ? Давай отвічай !,
555 2017-11-29 / 22:41:34
Памятні дошки і тоді не ставлять, коли нікому і ні за що, нема історії...
До ісвані 2017-11-28 / 18:24:26
Перечитай всі коментарі з низу і все зрозумієш.
István 2017-11-28 / 17:58:19
По сути статьи - скажите, а какие Законы нарушены?
**** 2017-11-28 / 16:18:48
Я,корінний закарпатець із прізвищем французького походження,що далі!
Микола 2017-11-28 / 09:18:27
Який союз між словянами?Словяни словянам найбільші вороги,Поляки Росіяни,Серби ітд про що ви пишете це все на рівні казок
Володимир, Київ 2017-11-27 / 23:50:15
до льотчик 2017-11-27 / 03:22:55
Слов'янам потрібно створити власний Союз між всіма країнами - кожен рік мають бути з'їзди. Бо якщо цього не зробити - розтопче нас Західна Європа. А такі їх передові загони, як мадяри, чи румуни будуть йти попереду несучи нам європейську "демократію" в наші землі. Але спочатку Україна має перевішати своїх олігархів, передовий загін жидомасонів натравлених на українців світовим масонським урядом. В майбутньому саме Україна, як материнська земля всіх слов'ян, повинна розпочати об'єднавчий процес залучаючи до співпраці Польщу, Словаччину, Чехію, Болгарію, Сербію, Хорватію та менші прилеглі країни. Чекаємо також на Білорус, вона матиме важливе місце. Має бути співпраця з Прибалтійскими країнами. Почасти може бути залучена Румунія. Але я не бачу в цьому Союзі мадярів. До речі, нам треба в нашій мові, культурі і політиці замінити "Угорщина, угорці" на Мадярщина, мадяри.
Володимир, Київ 2017-11-27 / 23:33:55
Ніхто не хоче зазирнути в історію появи угорців. В 901 та 907 роки вони пройшли Руссю, зокрема, 907 року через Київ. Поселлися вони коло очера Болото, Балатон. Вони, по-суті, їаґарбали ту хземлі відтіснивши слов'ян - русів та словаків з чехами. Але слов'яни їх не вигнали, а надали можливість там жити. Основна маса прийшла з понизов'я Дунаю. Карпатський хребет вони не перетинали. В їх масі більшість була племена мадярів, лише декілька угорці, які пройшли через Київ. В України з ними не було довго прямих контактів. Але передбуваючи під гнітов австріяків, Закрапаття ті австріяки заселили мадярами. Мадяри незаконно вдерлися в землі русів і словаків - перетнули Дунай і дійшли аж в Закарпаття. В Закрататті в 1939 р. вони втопили в крові українську Карпатську Республіку - багато укранців перевішали та постріляли. В час Другої світової вони були на боці німецьких нацистів і надзвичайно жорстоко поводили себе в Чернігівщині де були їх війська. Що з ними робити Україні сьогодні? Виставити політичну вимогу: відійти назад до Балатону, де їм наші пращури дозволили жити, а зільнені землі повинні бути переані під управління слов'янам. По лівому березі Дунаю Мадярщина має вікрити негано школи з викладання слов'янськими мовами, адже багато слов'ян вони асимілювали - час повертати слов'ян до своєї культури. Ось так з ними. А почати мадяри повнинні з зільнення трьох районів в Українському Закрапатті - це не їх земля.
Вуву. До цея 2017-11-27 / 19:47:16
Справа в тім що саме міністерство ... Може це зробити більш оперативно і в стислі строки.
При цьому все це буде ... офіційно.
P.s. Якщо робити осібно ... то навіть за рік часу ... Ти не осягнеш ... Весь масштаб необхіднойі праці.
Це я 2017-11-27 / 18:12:02
Імпотенти тут слиною бризкають, чи потрібно мати дозвіл на меморіальні дошки, та чи є вони.
Замість того щоб звернутися до відповідних інстанцій. А потім викласти тут відповідь від них.
Іствану. Від вуву 2017-11-27 / 17:33:49
Толерантність (як і демократія в цілому), це не вседозволеність ... А дотримання законів щодо йіх відповідності ... самим суспільством.
сорри 2017-11-27 / 15:48:16
У цивілізованих країнах світу це називають здачею національних інтересів. Або, якщо підходити з іншого боку, Угорщина - не цивілізована країна. Бо в себе такого не дозволяє.
István 2017-11-27 / 12:54:19
Это в цивилизированных местах света называют толерантностью.