Під час прес-конференції були представлені результати дослідження, висновки громадської експертизи і рекомендації щодо підвищення рівня прозорості, відкритості, підзвітності Закарпатської обласної ради, Ужгородської, Мукачівської та Перечинської міських рад.
За інформацією координатора коаліції «Прозорі ради» в Закарпатській області Володимира Феськова, у рейтингу “Основних показників імплементації антикорупційного законодавства” Ужгородська міська рада потрапила в трійку першості, поступившись Дніпропетровській та Рівненській обласним радам.
При цьому, рада Перечинської об’єднаної територіальної громади, посіла четверте місце в рейтингу «запровадження позитивних практик прозорості» органами місцевого самоврядування, після Дніпровської, Кропивницької та Хмельницької рад.
В. Феськов розповів: «Ми аналізували прозорість місцевих рад за спеціальною методологією. Серед головного - регламенти рад і виконавчих органів, статути територіальних громад, положення про депутатські комісії, спеціальні рішення та розпорядження. Після того як ми завершили оцінку нормативних документів, коаліцією було вироблено рекомендації для кожної ради, тобто, що саме ми пропонуємо вдосконалити або виправити в документах.
Звісно, документи і практика, тобто реальна поведінка місцевої влади - може різнитись. В силу певних обставин, часто радам чи виконавчим органам не вдається швидко привести власні нормативні документи у відповідність до законів та їх вимог. Адже часто ці зміни вносяться через колегіальні органи, в яких потрібно донести і переконати переважну більшість їх членів, а це часто кілька десятків людей. При цьому, на практиці влада веде себе значно прогресивніше, і діє краще ніж прописано в її документах. Буває і навпаки, коли, наприклад, регламент ради, документ який визначає правила її діяльності, надає можливості бути присутнім на засіданні усім бажаючим, однак, фактично зробити це на окремих пленарних засіданнях неможливо. Так сталось із Закарпатською обласною радою 21 вересня 2017 року.
Тобто практика може бути різна, а тому є сенс фокусуватись на чомусь сталому і важливому. Нормативні документи – це і є та певна стала, яка повинна завжди бути актуальною та практичною. Зрештою, законодавство визначає, що в своїй роботі рада, а також всі інші учасники, в тому числі і громадськість, повинні дотримуватись чинного законодавства та місцевих нормативних актів, що йому не суперечать.
Саме тому коаліція зосередила увагу саме на нормативній базі, аналізуючи документи на сайтах органів влади та листуючись з ними через запити на публічну інформацію. Треба сказати, що усі ради в Закарпатській області ішли на контакт та надавали всю необхідну інформацію. А це говорить про їх рівень прозорості та готовність до взаємодії. Останнє, для нашої коаліції найголовніше.
Не хочеться щоб склалось враження, що хтось з рад відверто кращий, а хтось гірший, проектуючи це на голову, депутатів чи виконавчий комітет. Кожен орган місцевого самоврядування – це окремий світ, в якому щось вдається краще, а щось поки не вдається. Головне це бажання виправляти ситуацію, підвищувати власні стандарти. Тому коаліція “Прозорі ради” не просто проаналізувала документи, вказавши на проблеми чи недоліки. Ми пішли далі, розуміючи що часто володіємо значно більшим ресурсом ніж суб’єкти нашого спостереження. Маючи погляд ззовні не тільки те, що варто привести у відповідність до законів; ми володіємо знаннями про те, як радам можна піти далі, запровадити значно вищі, зручніші та прогресивніші практики; частина з яких, є реальним досвідом інших рад України.
Тому, для кожного міста ми підготували карту дій, з конкретними пропозиціями щодо змін: від регламентів до розпоряджень голови. Кожна пропонована зміна – диктована вимогами законодавства. Іншими словами, пропозиції не є фантазією учасників коаліції. Усі ради їх отримують, в зручний спосіб з роз’ясненнями та пропозиціями, в зручній для роботи місцевої влади формі: порівняльні таблиці, критичні зауваження, рекомендації.
Більше того, наша коаліція “Прозорі ради” хоче підписати з кожною радою Меморандуми про співпрацю, щоб наша робота мала ще й формальну основу. Це повинно знівелювати політичні доцільність, чи інші негативні явища що часто приписують головам, депутатам чи членам виконавчих комітетів. Звісно, ці документи мають дуже умовну юридичну силу, однак, для експертного середовища та громадськості, подібні документи з намірами мають високу ціну. Тому сподіваємось, що після підписання намірів, ми в короткі строки отримаємо конкретні результати – зміни в документах, зміни в підходах».
Всеукраїнська адвокасі-кампанія з імплементації антикорупційного законодавства на місцевому рівні «Прозорі Ради» має за мету підвищення прозорості та підзвітності органів місцевого самоврядування в України, що призведе до зменшення корупційних ризиків в їх роботі та забезпечить реалізацію права громадян на контроль влади розпочалась у квітні 2015 року. Для досягнення мети було створено коаліцію «Прозорі ради», до якої увійшли представники регіональних громадських організацій.
Навесні 2017 року Коаліція «Прозорі Ради» розпочала роботу з 20 місцевими радами у Закарпатській, Дніпропетровській, Хмельницькій, Рівненській та Кіровоградській областях, серед яких Закарпатська обласна, Ужгородська, Мукачівська та Перечинська міські ради.
Протягом 2015-2016 років Коаліція «Прозорі Ради» вже охопила своєю діяльністю 56 органів місцевого самоврядування у Черкаській, Тернопільській, Вінницькій, Запорізькій, Одеській, Чернігівській та Івано-Франківській областях. В результаті, середній рівень прозорості цих рад підвищився з 12% до 44%.
Проект “Прозорі Ради: адвокасі кампанія з імплементації антикорупційного законодавства місцевими радами” виконується Центром "Ейдос" у співпраці з Центром демократії та верховенства права в рамках проекту «Посилення коаліції РПР», який впроваджується за підтримки Європейського Союзу.