Сьогодні Ужгород більше скидається на середньовічне азійське місто, ніж на обласний європейський центр

Як на мене, ужгородця, всі люди поділяються на автомобілістів і пішоходів. Перші — це ті, які в будь-яку погоду переміщуються розбитими брудними вулицями міста у фешенебельних і не дуже автомобілях, напружуючи до критичного рівня свій зір, верхні та нижні кінцівки, повністю оголюючи свій внутрішній нерв. І боронь, Боже, доторкнутися до фібр цього нерву — вершки «лексикону», а то й верхня напружена кінцівка зваляться на твою голову. Другі — це ті, що колись рухалися по тротуарах міста, були спокійними та розслабленими.

Сьогодні Ужгород більше скидається на середньовічне азійське місто, ніж на обласний європейський центр<br>

Старше покоління ужгородців пам'ятає, що таке тротуар, а для молоді наведу роз'яснення «Тлумачного словника В. Даля». Цитую: «Тротуар - це пішохідна доріжка із кам'яних плит, асфальту, до-шок і т. п., розміщена по обидві сторони вулиці і піднята над її проїжджою частиною». Коли тротуари в Ужгороді зникли і пішоходи перестали бути стриманими та розважливими, інколи між автомобілістами та пішоходами виникає взаємна неприязнь. І це зрозуміло: одні завжди в до блиску начищених черевиках, інші в мокрих та брудних шкарпетках.

Щоб розібратися у цьому «конфлікті цивілізації», редакція газети скерувала мене на вулиці обласного центру.

Згадав, що Ужгород - європейське місто, вірніше - знаходиться в центрі Європи, однак до європейських стандартів трішки недотягує. Згадав, та й вирішив пройтися центром міста, щоб, так би мовити, в повному обсязі відчути себе в самому серці Європи...

Вулиця Швабська одразу ж звела всі мої устремління в Європу нанівець. Бруд і калюжі, вибоїни, автомобільні пробки повністю нівелювали моє уявлення про європейський пріоритет. Проте, злорадіючи, заспокоїв себе: я -пішохід, і вибоїни на проїжджій частині мене обходити не повинні. Як повноправний учасник дорожнього руху, почав шукати тротуар. Але... не знайшов. Щоправда, деякі залишки цього прояву містобудування виходять на поверхню з-під бруду, інші фрагменти колишнього тротуару канули в грунт і потребують розкопок та детального вивчення вітчизняних археологів. Тротуар в Ужгороді - раритет, панове! А те, по чому ви кожного дня ходите, називається тортуаром -від слова тортури.

Прямуючи Швабською в Європу, обходячи бруд, стихійні сміттєзвалища, ями наповнені багнюкою, дуже пошкодував, що не взув гумові чоботи чи калоші. Але, глянувши на свої брудні черевики, запишався: дивіться, заздріть, я - пішохід! Враз на обрії з'явився 5-6-метровий шматок тротуару, що зберігся до наших часів, а далі - шедевр архітектурного зодчества в стилі авангарду. Це викладений декоративною тротуарною плиткою майданчик перед «крутим» магазином. Двадцять кроків багнюки - й знову «шедевр» з іншої бруківки, ширший та значно вищий за попередника. А далі йти зовсім розхотілося; тротуар повністю зник, а крокувати через водні перепони затиснутому між припаркованими на узбіччі автомобілями та транспортом, що рухається вулицею, неможливо. Повернувся та попрямував у Європу Мукачівською вулицею. Там я позаздрив автомобілістам, що проїжджали по більш-менш пристойному дорожному полотні, пострибав через багнюку з «раритетів» на «шедеври» й прийняв рішення не йти в Європу, а завітати до міської влади за роз'ясненнями та коментарями.

Тут, однак, на мене не чекали. Начальник відділу технічного нагляду за благоустроєм Ужгородської міської ради пан Олександр Волосинович почав категорично відмовлятися від будь-яких коментарів, мотивуючи своє небажання спілкуватися з журналістом вказівкою зверху. Довелося нагадати пану начальнику положення Законів України «Про пресу» та «Про інформацію», а також поскаржитися йому на необхідність відпрацювання обіцяного гонорару. Важко сказати, що на нього вплинуло більше: кримінальна відповідальність за порушення законів чи турбота про мій особистий бюджет. Але пан Олександр погодився дати деяку інформацію для «об'єктивної та неупередженої» публікації.

Так ось, пан Олександр вважає, що катастрофічний стан ужгородських тротуарів зумовлений двома основними чинниками: недостатнім фінансуванням та недосконалістю комунальної політики в місті. У 2007 році на благоустрій Ужгорода з різних джерел виділено майже 5 млн. грн., за щорічної потреби 12-13 мільйонів гривень. Це на проведення всього комплексу з благоустрою, що, окрім ремонту тротуарів, передбачає також заходи з озеленення міста, установку і ремонт світлофорів, освітлення вулиць тощо. На ремонт тротуарів, а саме на проспекті Свободи, в 2007 році виділено 1300 тис. гривень, але ці кошти не освоєні. Серед причин пан Волосинович назвав складність проведення тендерних процедур і те, що гроші надійшли занадто пізно. Начальник відділу технічного нагляду за благоустроєм відзначив також складність збереження та ремонту тротуарів у зв'язку з тим, що приватні забудовники й утримувачі споруд не завжди погоджують із відповідними службами міста роботи з утримання при-будинкових територій, до яких вони чомусь віднесли й тротуари. Інша причина, яка заважає утримувати належним чином тротуари, -це значна сітка комунікацій, часті аварії, які призводять до їх руйнування. Окрім того, 0. Во-лосинович наголосив, що протистояння, яке існує між міською та обласною владами, негативно впливає на соціально-економічний розвиток Ужгорода та на розвиток комунальної інфраструктури.

Не берусь прогнозувати реакцію на цю публікацію пересічного читача, особисто в мене на рівні журналістських оціночних суджень склалося враження, що ніхто конкретно в Ужгороді благоустроєм (у повному розумінні цього слова) не займається. Величезна незграбна управлінська машина в симбіозі зі складним некерованим комунальним господарством неспроможна забезпечити життєдіяльність обласного центру. Створені управління та відділи (відділ санітарії та благоустрою, відділ технічного нагляду за благоустроєм, відділ архітектури, різноманітні інспекції), які зобов'язані щоденно підтримувати місто в належному стані, чомусь не спрацьовують відповідним чином. Безконтрольне встановлення на пішохідній частині міста торгових точок (так звані малі архітектурні споруди), винос на тротуари пивних палаток, стихійні ринки в місті ототожнюють його з Шанхаєм, а сам Ужгород більше нагадує середньовічну Азію, ніж Європу XXI сторіччя. А там, де керівники працюють, є результат. Не буду звертати увагу читачів на благоустроєне Мукачево, щоб запобігти політичним спекуляціям навколо буденної проблеми тротуарів. Подивіться на тротуари в с. Ракошино. І не цікавить закарпатців, за яких умов вони там побудовані, головне -вони існують. На мій погляд, годі балакати про комунальну та адміністративні реформи, їх потрібно проводити. До речі, з нового року міські, районні відділи архітектури для забезпечення їх самостійного функціонування та унеможливлення тиску на них із боку посадових осіб, будуть реформовані в Регіональну інспекцію архітектурно-будівельного контролю в Закарпатській області. Тож, із першою ластівкою Вас.

Віталій Глагола, "Старий Замок "Паланок"
20 грудня 2007р.

Теги:

Коментарі

НОВИНИ: Соціо

00:02
У Барбові Мукачівської громади попрощаються з Юрієм Мочарієм, який поліг ще в грудні 2022-го Фото новина
17:51
/ 2
В Ужгороді обрали нову локацію для поховань військових
17:34
/ 6
Закарпаття. "Краматорські" сутінки
12:36
Екомандрівка до витоку Чорної Тиси: діти відкривали природу Карпат разом з екоклубом Фото новина
10:31
/ 3
В Ужгороді у вівторок попрощаються з полеглим захисником Віталієм Лакатошем Фото новина
10:19
/ 1
На Донеччині поліг Михайло Вінтоняк з Косівської Поляни на Рахівщині Фото новина
23:18
/ 1
На війні з Росією поліг Василь Клюс з Великих Ком'ят Виноградівської громади Фото новина
07:57
У понеділок в Ужгороді попрощаються із полеглим захисником Василем Шкобою Фото новина
14:18
Відкрито реєстрацію на серпневі зміни дитячого табору "Зелені скарби Карпат" в Ужгороді
11:03
/ 1
У Сокирниці на Хустщині попрощалися з полеглим захисником Володимиром Стецем Фото новина
09:31
Завершилася третя зміна табору "Зелені скарби Карпат": пригоди, відкриття і справжнє літнє щастя Фото новина
20:35
Після модернізації колії з кінця липня відновлюють курсування поїздів до Ужгорода
19:20
/ 1
Підтверджено загибель захисника з Берегова Валерія Ковальова Фото новина
18:59
У серпні на кілька днів буде зупинено курсування потягів між Мукачевом і Кошицями
19:53
/ 1
На Закарпатті дозволили полювання у мисливський сезон 2025-2026 років
19:49
Екоклуб у Ясінях запрошує у мандрівку до витоку Чорної Тиси
19:29
На Закарпатті через суд повернули державі понад 2,6 га землі у нацпарку "Синевир"
14:44
/ 1
У Мукачеві попрощаються з захисником Василем Богданом Фото новина
22:44
/ 2
На Рахівщині попрощаються з захисником Андрієм Легким
19:44
У таборі "Зелені скарби Карпат" стартувала третя зміна: перший день присвятили стихії води Фото новина
17:00
/ 1
Четверо закарпатців збиралися перепливати Тису, щоб потрапити в Угорщину
11:37
/ 3
На Закарпатській митниці викрили спроби незаконного ввезення товарів на сотні тисяч гривень Фото новина
16:44
/ 1
В Ужгороді провели в останню путь полеглого у війні Віктора Набожного Фото новина
23:27
/ 1
У п'ятницю в Ужгороді попрощаються з полеглим захисником Віктором Набожним Фото новина
23:05
Виготовлено паспорт "Чорного озера" в Ужгороді
» Всі новини