Ми, депутати Ужгородської міської ради – ради, яка у серпні 1991 року першою серед органів влади колишнього СРСР рішуче засудила сумнозвісне ГКЧП, нині глибоко стурбовані ситуацією, що створилась не тільки внаслідок конституційної і політичної кризи в державі, але й кулуарних та непрозорих намірів реформування територіальної влади і, зокрема, посиленням загроз вихолощення основ місцевого самоврядування та нівелювання навіть тих завоювань місцевої демократії, що здобуті за роки незалежності України.
Невмотивовані плани законодавчого обмеження ресурсних і правових основ місцевого самоврядування здатні не тільки погіршити і без того низький рівень життя більшості мешканців міст, селищ і сіл, але й загрожують національним інтересам країни. Адже в умовах нинішньої системної кризи з її небезпечним розбалансуванням всіх гілок центральної влади саме місцеве самоврядування залишається єдиним об’єднуючим інститутом української нації і держави. Однак, схоже олігархічним кланам, що маніпулюють центральною владою в Україні уже півтора десятка років, не дає спокою ідея запровадження механізмів тотальної влади ще й над бюджетними, майновими та земельними ресурсами територіальних громад.
Узагальнююче висловлення існуючих та створюваних загроз місцевому самоврядуванню наведене у низці адресованих вам заяв і звернень учасників Загальних зборів Асоціації міст України та громад (від 1 грудня 2007 року), яка представляє і захищає інтереси переважної більшості міських і селищних рад країни, у т.ч. й інтереси Ужгородської міської ради. Ми не тільки повністю підтримуємо заяви і звернення АМУ, але з огляду на критичність ситуації сподіваємось, що цього разу колективний голос міських і селищних рад країни не залишиться поза увагою ні Президента, ні народних обранців, ні нового Уряду України, що буде формуватись. Ще раз акцентуємо вашу увагу на найбільш наболілих проблемах критично-недостатнього ресурсного і законодавчого забезпечення місцевого самоврядування, які з року в рік ігноруються Урядом і Парламентом. Зокрема, це:
1.Щорічне недофінансування виконання делегованих повноважень у розмірі 9 -10 млрд. грн., у т. ч. і у проекті Бюджету країни на 2008 рік.
2. Невизначеність правового статусу об’єктів комунальної власності та розмежування земель комунальної і державної власності.
3. Мізерний рівень частки бюджетів на здійснення власних повноважень (на рівні 5 відсотків, тоді як у розвинених країнах 50-70 відсотків) .
4. Запровадження чисто пропорційної системи виборів на місцевому рівні, незважаючи на рішучі заперечення міст і АМУ, що призвело до політизації рад, конфліктності і напруженості у їх роботі та до зняття близько 80 міських і селищних голів радами за політичними замовленнями.
5. Намагання вихолостити Бюджетний Кодекс, незавершеність бюджетної реформи для міст районного значення, залежність їх від рішень райрад і райдержадміністрацій;
6. Блокування багатьох важливих проектів законів, зокрема щодо управління земельними ресурсами, створення муніципальної міліції. Неприйняття Житлового Кодексу, Податкового Кодексу, нової редакції Бюджетного Кодексу та інших законів, що забезпечують системну основу місцевого самоврядування.
7. Повне потурання створенню наскрізь корупційної системи тендерних процедур закупівель за бюджетні кошти, яка паралізувала всю країну і викликає загальне обурення.
8. Відвертий саботаж прийняття Закону України „Про асоціації та інші об’єднання органів місцевого самоврядування ”, який міг би створити механізм врахування позицій міст і селищ при формуванні законодавчих основ місцевого самоврядування, як це робиться у всіх розвинених країнах.
Замість законодавчого вирішення цих та багатьох інших критичних проблем життєдіяльності місцевої влади і територіальних громад, кулуарно підготовлені законопроекти, згідно яких: обласні державні адміністрації можуть отримати механізм відміни рішень місцевих рад, що стане джерелом додаткової напруженості у суспільстві; право затвердження місцевих референдумів планується передати від місцевих рад до територіальних виборчих комісій ( тоді справа зняття „незручних” мерів або розгону „неслухняних” рад стане лише питанням часу); тендерні процедури трохи підправлять (адже проекти косметичних змін підготувала сама Тендерна палата України); під виглядом „вдосконалення” земельного законодавства місцеві ради планують позбавити конституційного повноваження щодо розпорядження земельними ресурсами. Невже це і є наповненням Президентського гасла 2005 року – „Україна стане країною самоврядних громад”? Хочеться вірити в те, що Президента України в черговий раз просто підставили.
Саме тому ми рішуче підтримуємо всі рішення Загальних зборів АМУ від 1 грудня 2007 року, згідно яких :
1. Міська рада запровадить затвердження бюджету міста на 2008 рік без узгодження з показниками Державного бюджету, але з урахуванням нормативів соціальної забезпеченості, передбачених чинним законодавством, якщо у Державному бюджеті України на 2008 рік не будуть передбачені кошти на повне фінансування делегованих повноважень, проведення реальної житлово-комунальної реформи.
2. У вирішенні найбільш невідкладної з проблем – чинного тендерного законодавства в узгодження з позицією АМУ вимагаємо скасування трьох попередніх законів, що привели до появи „громадської організації” з надзвичайними повноваженнями і правами – Тендерної палати України, непідвладної законодавству про корупцію. Це дасть змогу легітимізувати місцеві тендерні комітети і розблокує систему закупівель. Настоюємо на призначенні спеціального розслідування причин і катастрофічних наслідків тендерної афери для країни. Вважаємо, що особи, причетні до неї, категорично не можуть бути допущені ні до підготовки, ні до просування їхніх „вдосконалень” тендерного законодавства.
3. Підтримуємо ініціативу АМУ щодо проведення Загальнонаціонального круглого столу за участі парламентських фракцій, Президента України, Кабінету Міністрів України та повноважних представників місцевої і регіональної влад з метою формування нової – демократичної, децентралізованої і ефективної моделі організації місцевого і регіонального самоврядування. У плані підготовки до нього просимо народних депутатів України, не зволікаючи, детально ознайомитись з поданим від АМУ проектом Декларації Верховної Ради України „Про засади державної політики щодо розвитку місцевого самоврядування”, яка після обговорення і схвалення може стати основою для оновлення Конституції і законів України. До прийняття Декларації доцільно запровадити мораторій на зміни законодавства щодо організації та функціонування місцевого і регіонального самоврядування (окрім невідкладного вирішення тендерної проблеми).
4. Враховуючи позитивний 15 –річний досвід організаційної, правової і експертно-аналітичної діяльності Асоціації міст України та громад у сфері захисту інтересів та розбудови місцевого самоврядування, суспільну значимість такого досвіду для суб’єктів законотворчої діяльності і тенденції розвитку місцевої демократії європейських країн, просимо вважати одним із першочергових для розгляду та прийняття проект Закону України „Про асоціації та інші об’єднання органів місцевого самоврядування”.
Парламент України нового скликання обирався в містах, селах і селищах під супровід гасел відданості ідеям демократизації, народовладдя, боротьби з політичною корупцією, оновлення і морального очищення, побудови правової європейської держави і громадянського суспільства. Невже не очевидно, що без повноцінного і дієздатного місцевого самоврядування здійснити це неможливо?
Територіальні громади і місцеві ради в черговий раз готові разом з центральною владою іти по шляху розбудови справді демократичної держави України. Нині саме від перших кроків Верховної Ради України залежить вибір напрямку і цілей на цьому шляху, а відтак - й істинність намірів.
Депутати Ужгородської міської ради та міський голова Ужгорода
регионы 2007-12-11 / 14:49:00
А вы еще не поняли куда вас ведут оражевые лидеры с героями эс
Шоні 2007-12-10 / 21:58:00
ОТ Лукша пройдесвіт.Загнав і Рату туди куди Сембера.
Атар 2007-12-10 / 17:46:00
А для чого підписи депутатів? Рата за всіх розписався...
Історик 2007-12-10 / 17:24:00
А де підписи?