Для тих сіл, міст чи об’єднаних громад, що мають на своїй території АЗС це – суттєва допомога. За рахунок коштів від акцизу на пальне, ці населені пункти протягом 2016 року змогли покращити інфраструктуру, відремонтувати дороги, спрямувати фінанси на потреби для власного розвитку.
Але є інша сторона медалі. Сільські громади, які не мають на своїй території АЗС обурені таким станом речей. Голови місцевого самоврядування нарікають: чому акциз на пальне наповнює бюджети лише тих громад, де є автозаправні станції? Адже пально-мастильні матеріали використовують всі, а кошти надходить лише до окремих сіл чи міст. В той же час, ситуація з наповненням місцевих бюджетів, особливо тих сіл, які не мають доходів від підакцизних товарів – сягнула критичного рівня. Цілий ряд населених пунктів, в тому числі і на Закарпатті, не мають коштів навіть на першочергові видатки та захищені статті, не кажучи вже про розвиток доріг, інфраструктури та соціальних об’єктів.
Тим часом окремі ділки, які працюють на ринку пально-мастильних матеріалів, намагаються обійти закон та уникнути сплати акцизу на пальне: закуповують нафтопродукти гуртом та відкривають нелегальні заправні станції. Пальне, яке вони реалізовують, не йде через офіційну мережу АЗС та не оподатковується.
На цьому питанні акцентував і прем’єр-міністр Володимир Гройсман під час виступу у Верховній Раді України 6 грудня. Під час розгляду законопроекту про зміни до Бюджетного кодексу прем’єр наголосив, що через появу нелегальних АЗС почали суттєво падати надходження до місцевих бюджетів. Прем’єр – міністр запропонував, щоби 5 % акцизного збору на пальне сплачували і виробники, й імпортери, які завозять нафтопродукти з-за кордону. Цей збір ітиме одразу до центрального бюджету. І вже звідти кошти автоматично перераховуватимуть безпосередньо до бюджетів населених пунктів. Володимир Гройсман прогнозує, що таким чином вдасться уникнути нелегального продажу пального. Варто додати, що через нелегальну реалізацію паливно-мастильних матеріалів, бюджети втратили щонайменше 2 мільярди додаткових надходжень. Якщо ж цю схему вдасться зламати, то ці кошти розподілять до скарбниць міст, сіл, об’єднаних громад.
На тому, що система надходжень до місцевих бюджетів за рахунок акцизу на пальне має бути змінена, - наголосив і народний депутат України Василь Петьовка. «Ні в якому разі не можна дозволяти, щоб розвивались лише ті міста чи села, які мають на своїй території АЗС, і які, за рахунок сплати акцизного збору за нафтопродукти отримують великі надходження до бюджетів. В той же час переважна частина інших населених пунктів ледь зводять кінці з кінцями, не маючи коштів навіть на найнеобхідніші потреби. Вважаю, що така система та методика наповнення місцевих бюджетів має бути змінена, а розподіл акцизних надходжень мав би відбуватися пропорційно до кількості населення, яке проживає в тому чи іншому населеному пункті. Всі міста, села області, та і врешті, вся держава, повинні отримати шанс на розвиток, аби рухатись в одному напрямку з демократичним цивілізованим світом», - йдеться у заяві народного депутата Василя Петьовки.