У зв’язку з цим Карпатський біосферний заповідник, направив звернення до Міністерства екології та природних ресурсів України з категоричним проханням: не допустити прийняття для заповідників, національних природних парків та інших установ природно-заповідного фонду України цього фатального рішення.
У зверненні підкреслено, що відповідно до статті 16 Конституції України, забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, є обов'язком держави. А законом України «Про природно-заповідний фонд» визначено, що природно-заповідний фонд служить для збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища.
Крім того, у статті 2 Бюджетного кодексу України, чітко сформульовано, що бюджетні установи - органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими.
Таким чином, Конституція України та закон України «Про природно-заповідний фонд» встановлює обов’язок держави по підтриманню екологічної рівноваги, і при цьому органи, що забезпечують виконання цього завдання є бюджетними установами, які повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету та не можуть бути прибутковими.
У зв’язку з цим варто нагадати, що відповідно до статті 76 Господарського кодексу України, казенне підприємство створюється для здійснення господарської діяльності, яка трактується, як діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, яка спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.
А Податковий Кодекс України (стаття 14) визначає господарську діяльність, як діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, яка спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Отже, зміна організаційно-правового статусу установ природно-заповідного фонду, вказує на те, що передбачається визнати діяльність з охорони природи послугою, яка надається підприємством з метою отримання доходу.
Беручи до уваги, що у цьому Плані заходів Уряду України, Реформи у сфері управління та охорони довкілля передбачені розділом 4 «Нова економічна політика», можна дійти до висновку, що суть реформ зводиться до економічної доцільності діяльності галузі охорони природи, а саме переведення її до госпрозрахунку.
Можна припустити, що це призведе до повного колапсу та руйнації системи природно-заповідного фонду та до неможливості виконання завдань підтримання екологічної рівноваги визначених Конституцією та законодавством України.
Варто також зазначити і те, що запропоновані новації, будуть суперечити й міжнародним зобов’язанням України, адже згідно зі статтями 17 та 19 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», до прикладу, біосферні заповідники є природоохоронними, науково-дослідними установами міжнародного значення та мають діяти відповідно до міжнародних програм.
На нашу думку, впровадження таких підходів до об’єктів природно-заповідного фонду, може викликати й надмірне використання їх природних ресурсів (в тому числі і збільшення обсягів лісозаготівель) та до фактичного знищення особливо цінних природних комплексів, оскільки здійснення природоохоронної, науково-дослідної та еклого-освітньої діяльності буде залежати від зароблених коштів, частки яких зараз в фінансуванні установ природно-заповідного фонду є незначними.
В усьому світі збереження національного природного надбання фінансується, як правило за рахунок державних бюджетів (виключення хіба, що становлять приватні природоохоронні території), а зароблені, наприклад, національними парками США кошти, спрамовуються безпосередньо до бюджетів. Нам не відомо, де у світовій практиці казенні підприємства використовуються для менеджменту природоохоронних територій.
Федір Гамор, доктор біологічних наук, професор, заслужений природоохоронець України, заступник директора біосферного заповідника, для Закарпаття онлайн