Це вже друга така зустріч за останній час. Перевізники акцентують: наразі на Закарпатті найнижчий тариф в Україні, й знову нарікають на дороге пальне та здорожчання запчастин через зміни в курсі валюти. До слова, підприємці мали попередньо подати свої обчислення складників тарифу, утім в "економічного" департаменту ОДА до них виникли зауваження. Так, різні АТП подали інформацію про однакові показники зі значною розбіжністю у цифрах – ідеться про різні ціни на однакові комплектуючі, про витрати на паливо-мастильні матеріали тощо. Підприємців попросили актуалізувати дані, а також дорікнули, що зарплата, яку вони "показують", є мінімальною, хоча вже була домовленість про рух до легалізації виплат.
Натомість перевізники наголошують на тому, що чинний тариф, який діє для пасажирських перевезень в області – 0,32 грн за пасажиро-кілометр – є для них практично збитковим, й наполягають на його підвищенні. Також скаржаться: справу перехоплюють "нелегали", яких, стверджують підприємці, цитуючи дані Мінтрансу, на ринку України до 70%. Представники економічного підрозділу ОДА натомість зазначають: дійсно, варто формувати тариф, який відповідає реальності. Але до його визначення слід підходити комплексно, з підтверджуючими документами, і обґрунтовано, й із думкою про людей – користувачів послуг.
Вислухавши перевізників, голова Закарпатської ОДА Василь Губаль акцентував: у галузі чимало проблем ще й тому, що перевізники монополізували ринок – не пускають у справу конкурентів. "Щодо так званих "нелегалів" – може, на їх появу є причини? Їх не допускають на ринок перевезень. І, певно, у цім є і ваша вина, що інші підприємці діють у бізнесі нелегально. Я бачу, що в галузі нема живої конкуренції, а присутні ознаки змови – аби не допускати нових учасників до справи" – сказав Василь Губаль.
До слова, за даними служб, якщо кілька років тому у галузі працювати близько чотирьохсот підприємств чи підприємців – фізичних осіб, то нині їх 198, що свідчить про монополізацію галузі. А з чотирьох тендерів, оголошених протягом року як конкурси на визначення надавача послуг, три не відбулися. До слова, голова ОДА наказав службам і попросив підприємців сформувати пропозиції щодо механізму тендерів, аби пропонувати ідеї оптимізації на державному рівні.
Керівник області прискіпливо запитав у представників відповідних департаментів ОДА – чи за останні роки взагалі аналізували стан справ у транспортній галузі: яка кількість пасажирів, чи ефективно працюють переможці тендерів, яка з ними ситуація тощо, чи наявна жива інформація. Не отримавши ствердної відповіді, голова ОДА зазначив: "Слід оновлювати галузь. Прагнути до порядку. Але саме у форматі діалогу, бо перевірки, як от міліцейські рейди, швидше призведуть до корупційних явищ. Повинні спілкуватися, вивчаючи справу, і шукати вихід. У тому числі і з правоохоронцями, та з іншими причетними до цієї сфери. І захищати - підприємця, який створює робочі місця й платить податки. Але передовсім – людей, які користуються послугами, що є насправді соціальними, дуже важливими для краян".
Відтак Василь Губаль ініціює широке обговорення стану справ у сфері пасажирських перевезень Закарпаття за участі представників влади різних рівнів – РДА, райрад, міськвиконкомів, правоохоронних органів, передовсім ДАІ, департаментів і служб ОДА та громадських активістів, які опікуються цією темою. Також є намір залучити до обговорення і тих перевізників, які здійснюють свою діяльність на власний розсуд – аби почути їх бачення роботи і проблем в сфері. Широке коло відповідальних за галузь, підприємців, фахівців і небайдужих і має у дискусії не лише обговорити, а й дати пропозиції комісії, яка і визначатиме рішення щодо тарифів на пасажирські перевезення в області. Зустріч запланована в Закарпатській ОДА на найближчий вівторок.
Прес-служба Закарпатської ОДА