МГКЄ. "Календарний" сепаратизм

Якийсь час тому потрапив до мене текст, написаний священником Мукачівської греко-католицької єпархії. У матеріалі, наскрізь пронизаному вболіванням за долю Греко-католицької Церкви в Україні і, власне, самої України, йдеться про дії керівництва цієї єпархії на фактичне розділення українських греко-католиків. Це бачення зсередини, а не якесь "зовнішнє втручання".Сепаратизм в Україні часом набуває завуальованих форм. Але в будь-якому варіанті він шкодить державним, національним інтересам. Читаємо і починаємо розуміти, про що, насправді, йдеться

МГКЄ. "Календарний" сепаратизм

Календар як камінь спотикання або інструмент розділення народу

Війна в Україні стала певним спусковим механізмом для  багатьох  суспільних процесів. Деякі з них витали в повітрі давно, а деякі стали гостро обговорюватися безпосередньо після повномасштабного вторгнення. Одне з них – календарна реформа церковного життя східних християн України.

Як відомо, ПЦУ та УГКЦ це питання вирішили таким чином, що запроваджують з 1 вересня цього року новоюліанський календар.

Чим відрізняється такий календар від юліанського чи григоріанського? Він є найточнішим у своєму роді. Має найменші похибки.  В ньому всі нерухомі свята (Різдво, Преображення, Покрова, тощо) переносяться на нову дату, а рухомі (Великдень, Вознесіння, Звслання Святого Духа) – залишаються незмінними, тобто,  і далі вираховуються своїм способом.

Новоюліанський календар повністю відповідає традиційному способу обчислення дати святкування Великодня. Тобто, зберігається священний припис Першого Вселенського Собору, що відбувся в Нікеї 325 року після Різдва Христового. Нікейський Собор суворо наказує дотримуватися певних правил щодо обчислення дати Великодня. Заради історичної справедливості потрібно зауважити, що цей припис всіма Східними Церквами завжди дотримувався. Тому  тепер і Українська Греко-Католицька Церква,  і Православна Церква України не наважилися скасувати цю норму, якій вже майже  1700 років.

Але окрім цих наукових премудростей завжди є практична сторона питання.

Отже, такий спільний перехід Українських Церков на новоюліанський календар є кроком до певної зрілості, є дуже гарним прикладом діалогу і національної консолідації суспільства.  В Україні Церква є відділеною від держави, тобто, Церква не є державною, але Церква, яка любить свій народ, завжди є державотворчою, сприяє в збудуванні національної єдності, терпеливості, любові і братерства. 

Проте, не все є так просто на Закарпатті. Керівництво Мукачівської греко-католицької єпархії часто представляє  єпархію як щось таке, що не повинно мати перерахованих вище якостей. Принаймні, так виглядає. З ініціативи тимчасового керівника, Апостольського Адміністратора єпархії також був ініційований процес переходу на новий календар, але не так, як в інших Українських Церквах. Керівництво єпархії хоче змінити не лише дати святкування нерухомих свят, але і Великодня, Вознесіння, Зіслання Святого Духа.

Таким чином, на практиці єпархія не діє у світлі єдності і консолідації всього Українського народу, а штучно культурно, ментально і духовно відділяє закарпатців від решти українців. Серед духовенства і вірних лунають різні думки, але серед цього всього варто би було вибрати здорове зерно, щоб з нього росло порозуміння і водночас зберігалося своє.

Отже, змінюючи цілковито свій споконвічний календар, єпархія відрікається елементу своєї східної ідентичності. Відходить від священних приписів Нікейського Собору. Цікаво, як бути духовенству, яке при рукоположенні присягає зберігати правила Вселенських Соборів? Зрештою, керівництво єпархії теж складало таку присягу.

Єпархія мала в своїй історії різні часи, були непрості обставини, але ніколи, навіть у найважчі часи, єпископи і духовенство не піддалися ні чужим національним, ні культурним, ні обрядовим змінам. Також ніколи не вдавалося латинізувати єпархію. Але перенесення святкування Великодня на григоріанський календар є новітньою латинізацією.

Заради справедливості тут потрібно зазначити, що цього від єпархії не вимагають брати римо-католики. Дехто всередині єпархії висловлює думку, що «ми мусимо стати повноцінними католиками» і тому маємо прийняти римо-католицький календар. Не зрозумілою є така позиція. Треба сумлінніше вчитися в школі в семінарії, тоді така духовна особа розуміла би, що Мукачівська греко-католицька єпархія є католицькою, і  хіба була раніше не католицькою, бо святкувала за правилами Східної Церкви? Хіба УГКЦ не є католиками? Таке твердження не витримує критики.

Також дехто вигукує: хочемо святкувати з Папою! Заради збереження коректності, не будемо досліджувати питання літургійного календаря римо-католиків. Це їхня внутрішня справа, чому вони святкують по-своєму. Ми говоримо про те, що не слід відкидати своє і не даємо оцінку іншим Церквам. Папа від нас не вимагає спільних дат. Тим з духовенства єпархії, хто хоче бути «повноцінним католиком», як вони кажуть, може варто було висвячуватися в неодруженому стані, чи може варто служити латинську месу та ще і на латинській мові, жінку - в монастир, а дітей - в дитячі притулки? Зрештою, кошики не треба нести до церкви на Великдень, бо «цілий світ» не несе, лише греко-католики і православні.

Вони це пропонують?

Треба розуміти, що кожен має своє і має любити своє. Також ті, хто каже, «хоче з Європою святкувати» чи то пак «з цілим світом», то нерухомі свята будуть спільними, але Великдень  по-своєму, бо це наша особливість – як культура, мова, зрештою, це не має стосунку до календаря в цілому! Це спосіб вирахування дати.

Але річ навіть не в тому. Французам чи італійцям байдуже, коли ти тут в себе на Закарпатті будеш святкувати.

На практиці вийде так, що наступного року буде різниця в п’ять тижнів у святкуванні Великодня. Тож ти відсвяткуєш, а твій сусід чи то вірний ПЦУ чи МП – ще ні. А це твій кум чи сват, а може і брат. Тож дотепер ти з ним святкував завжди разом, і хоч належали до різних конфесій, цей елемент вас поєднував. А тепер що?

На Закарпатті переважає сільське населення, а в селах - сильні звичаї, традиції. Це все об’єднує.

Також щодо весіль. Як це буде? Найсерйознішим є Великий піст, то ти будеш веселитися в той час, коли в іншої частини села – скорботний Страсний тиждень? А найгірше, що це ж є і твоїм теж, від якого ти відрікся на догоду церковним бюрократам, які часто навіть не розуміють життя на звичайних парафіях.

Щоправда, на жаль, МП на цьому нагріє руки, бо частина греко-католиків, які не будуть згідні покинути свій Великдень, боротися не будуть, практика показує, що протест буде тихим – просто відійдуть до МП, бо ПЦУ на Закарпатті мало де є. 

Підсумовуючи, варто питання ставити всерйоз. Потрібно не маніпулювати людьми. Бо деякі отці перетворили процес переходу на фарс. Одна жіночка каже: нас священник питав, чи ми за Папу щодо календаря, то ми підняли руку, що так, звичайно, що за Папу.

І взагалі, чому вирішення настільки важливих доленосних справ перекладається на таких жіночок чи інших пересічних вірних? Хіба це чесно? Хіба вони є компетентними і обізнаними? Бо проблеми почнуться лише згодом, коли  люди почнуть прозрівати і бачити на практиці.

Чому не скористатися досвідом і підтримкою Синоду УГКЦ, чи не поглянути на ПЦУ, зрештою, адже вся Україна буде так, а ми сяк. Чи ми не українці?  Ми любимо Європу, любимо Папу, і все інше, але це підміна понять, не про це йдеться, а про єдність українського суспільства, яке хоч і має різні конфесії, але має розуміння важливості єдності.

Довідково:

Мукачівська греко-католицька єпархія офіційно поки що не входить до складу УГКЦ, має пряме підпорядкування Державному Секретареві  Ватикану. Як росія через сильну присутність через МП на Закарпатті, так і  Угорщина блокують єдність єпархії з УГКЦ. Більшість вірників єпархії не до кінця розуміють такий стан.

Ця окремішність була пов’язана з тим, що Україна не мала своєї держави, тому греко-католицькі єпархії України перебували у складі різних держав. Зокрема, Мукачівська єпархія перебувала на території Угорщини, згодом - Чехословаччини.

А проте, Апостольський Римський Престол завжди вважав всі єпархії українського походження єдиним церковним організмом і завжди всі літургійні норми і приписи видавалися спільно і для Перемишльської єпархії, і для Львівської і для Мукачівської, а також, пізніше, і для Гайдудорозької і Пряшівської, які були виокремлені з Мукачівської. А мукачівські єпископи завжди визнавали свою приналежність до Київських і Львівських митрополитів, бодай духовно, бо адміністративній приналежності перешкоджали державні кордони.

Тепер між УГКЦ і Мукачівською єпархією нема державного кордону, але дехто зсередини будує мури і стіни для розділення єдиного народу.

03 серпня 2023р.

Теги: МГКЄ, календар, єпархія, УГКЦ, сепаратизм

Коментарі

Spaceman-у 2023-10-07 / 13:37:03
100-відсоткова казуїстика. По факту вірників МГКЄ спеціально вивели на окреме від УГКЦ святкування Великодня і ряду інших святи, аби втілити згубну, сепаратистську політику "суіюріса", якого, по факту, нема.
Айно, на роз'єднання пішло керівництво МГКЄ. А УГКЦ вчинала мудро, синхронізувавши свої дії з ПЦУ. Відповідно, так, "роз'єднує ди-явол, а єднає Дух Святий"

Spaceman 2023-08-25 / 09:19:42
Якщо добре розібратись у питанні, а не на емоціях реагувати на новини, які часто мають на меті керувати суспільними групами, то:
1. УГКЦ перейшли на Григоріанський календар (який до 2800-го року співпадає з Новоюліанським;
2.І в Григоріанському Календарі, і в Новоюліанському Календарі весняне рівнодення і місячна повня припадають (до 2800-го року) на один і той сам день. Відтак і святкування Пасхи має припадати на один і той самий день. Відтак, якщо твердити, що УГКЦ перейшла на Новоюліанський Календар, бо залишила стару (юліанську) Пасхалію, можна б і твердити, що МГКЄ перейшла на Новоюліанський Календар, але повністю, ввівши нову (новоюліанську) Пасхалію.
3. УГКЦ має вирішувати питання Пасхалії у 2025 році, як можна було прочитати з різних новин. Може і синхронізують же.

Так чи інакше в цілому Літургійний рік буде співпадати. Адже ж важливо дивитись не на деталі що дещо відмінні, а на те, що єднає, чи не так? БО роз'єднує ди-явол, а єднає Дух Святий. А всі помісні церкви. що зєднані з Католицькою церквою - єднаються і між собою тим основним невидимим звязком Містичного Тіла Христового!

111 2023-08-19 / 20:41:06


З рекламою сепаратизму - на інші ресурси, де таке толерується. Коментар видалено. Адмін


Коля 2023-08-17 / 18:14:48
Що за культура-насрали, скоти, тварини, пси, свині, це учать в семінарії, бо такі слова Курах на проповідях часто вживає

Njksr 2023-08-17 / 00:25:52
Що угкц що мгкє насрали на традиції... просто мгкє наклало купу побільше! Пішли , ви, лісом з вашими календарями! ПопАм просто нічим більше зайнятися(((

Коля 2023-08-11 / 15:03:05
І треба говорити не лише про о.Кураха Романа, а й про ректора нашої семінарії Береша Петра, канцлера Семйона Юрія, настоятеля собору Тидір Івана, та інших, які і є організаторами і співучасниками календарного сепаратизму в єпархії, великі комбінатори які знають 400 способів, як обхитрувати вірників, інтелігентно прикриваючись часто Писанням

Ганна 2023-08-11 / 14:20:07
Коля ти не туди попав, тут обговорюжмо перехід Васильян на григоріанський календар, на нову Пасхалію, курах в другому треді!

Коля 2023-08-11 / 13:52:49
Казали мадяри, що зберуть петицію на скільки треба голосів, лиш щоб Кураха Романа лишити проповідувати в соборі, бо він каже так як їм треба.
Мілана Шашіка нема в соборі, Тидір свою має лінію, ще Кураха заберуть, та українці відчують себе вільно, як в Україні, а це не можна допустити

До відповідь 2023-08-10 / 23:34:48
А докази є?

До колі 2023-08-10 / 23:34:20
Ахах а це типу просто хоть шо щоб було?

Коля 2023-08-10 / 21:21:15
Мадяри неокатехуменальної спільноти Шоні і Тереза, Фенцик Руді і Наташа,Щока Віктор і Береш Петро пообіцяли Кураху Ромі,що підтримають всяку антибандеровську проповідь, зберуть 25 тисяч підписів за повернення Кураха в собор, бо такі отці мадярам треба і всякі простітутки не будуть їм указувати що говорити

Відповідь 2023-08-10 / 19:15:13
Глобалізація рулить. Глобалісти давно взяли під контроль і Церкву. УГКЦ пробує частково противитися глобальним інтересам уніфікації, а ось Мукачівська єпархія маленька і її легше з'їсти. Є продажнє керівництво, тож справа неважка, коли є добра каса на цю справу. Світовим корпораціям невигідно мати два Різдва, тощо. Треба, щоб раби йшли на завод, а не святкували по два рази

До нижнього 2023-08-10 / 18:33:42
Та тоді нащо міняти взагалі календар, лишаймо все як є, в чому проблема. Живім як діди порадіти і свищім на то що астрономічно не відповідає календар світові.

До фанатика 2023-08-10 / 18:06:32
Тут один чи два фанатики як попугай зарядили те саме, що до тепер вірники Мукачівської єпархії не були католики. І типу, то папа вимагає чи що святкувати з мадярами. Перепрошую, Папі начхати, коли і хто святкує Великдень. Тим більше, самі римо-католики в деяких країнах користуються юліанським календарем, а знаєте чому? Бо більшість християн користується ним в їхній країні. Отже, не чіпаємо римо-католиків, хай собі святкують на здоров'я як хочуть чи в Україні чи де інде. В нас є своє, свого тримаємося.

Абсурд 2023-08-10 / 17:15:43
Закарпатські українці хочуть святкувати пасху разом з усім католицьким світом, разом з Папою римським. Ми католицька церква.
Тому це звичайна маніпуляція.

До нижнього 2023-08-10 / 17:13:08
А що діаспора УГКЦ це не українці, а Римо-католики це не українці? А отці Василіани не українці? Ви ж знову маніпулюєте. До того ж зверніть увагу на слова блаженнішого Святослава, який сказав що такий календар є лише тимчасовим, а пізніше планується Перехід на Григоріанський. Тому це все просто звичайна маніпуляція.

Провокації 2023-08-10 / 16:25:10
Тут хтось дуже хоче відірвати Закарпаття від решти України. Приводять а приклад всіх, лише не тих, кого треба. Закарпатські українці не будуть відмовлятися від свого давнього способу святкування Воскресіння Христового. Все. Хто любить більше чуже, ніж своє, то його проблеми

Я не зупинюсь 2023-08-10 / 15:50:55
Знову видалили.
А що всі Римо-католики не українці бо святкують за григоріанським календарем? А діаспора УГКЦ, сеператисти бо святкують за григоріанським календарем? А отці Василіани які за рішенням свого генерального настоятеля по всьому світу і в Україні теж переходять на Григоріанський календар теж розкольники?
Маніпулюєте поняттями дорогенькі!

Абсурд 2023-08-10 / 12:54:18
Всі Василіани згідно рішення їхнього генерального настоятеля переходять на календар Григоріанський кінець і крапка.
Стосовно вирахування дати пасхи, то новоюліанський календар порушує аж 2 пункти зазначені в документах собору в нікеї, натомість григоріанський порушує лише 1.

Провокації 2023-08-10 / 12:49:44
Тут хочуть представити справу щодо УГКЦ у фальшивому світлі. Синод єпископів УГКЦ прийняв рішення про перехід на новоюліанськмй календар всіх єпархій і парафій. Котрі парафії не готові до такого кроку, можуть залишатися поки що на юліанському. Все. Тут не передбачено перехід на григоріянський календар, бо в ньому використовують метод вирахування дати Великодня тим способом, який суперечить рішенню Першого Вселенського собору. А це рішення ж одним з суттєвих елементів східної ідентичності для східних Церков, якою є як УГКЦ, та і окрема єпархія Мукачівська. Отже, незалежно від того, обслуговують парафію Василіяни чи єпархіальні священники, парафія виконуватиме рішення Синоду. Чи можуть приватно без людей у своїх каплицях Василіяни святкувати Великдень з мадярами чи поляками? Теоретично, можуть. Але чи це потрібно їм, я не знаю. Знаю, що парафії в УГКЦ підвладні Синоду, це все, що нам потрібно знати.